|
Iga monokromaatiline valgus (vt
Spektrivärvid) tekitab meie nägemissüsteemile veidi erineva
mõjutuse, siiski ei erista me neid kõiki erineva värvina (vt
Värvitoonide eristamine). Lisaks spektrivärvidele näeme veel nn
mittespektraalseid värve (vt
Purpurvärvid), mis moodustuvad äärmiste
spektrivärvide segunemisel. Koos moodustavad need tervikliku
värvitoonide ringi.
Valgusvärvide aditiivne segunemine baseerub
inimese kolmevärvi-nägemisel (Vt
Trikromaatiline nägemine). Vastavalt inimsilma võrkkesta
kolmele kolvikestetüübile, mis on tundlikud vastavalt punasele,
rohelisele ja sinisele valguskiirgusele, ongi nimetatud kolm värvi
aditiivse sünteesi põhivärvideks.
Neid võib nimetada ka genereerivateks ehk tekitavateks
põhivärvideks. Nende kahe- või kolmekaupa segamisel värvide valgusjõud kasvab
ja tekivad heledamad värvid:
- punane + roheline = kollane,
- roheline + sinine = tsüaan,
- sinine + punane = purpur
(magenta),
- punane + roheline + sinine =
valge.
Aditiivset värvide segunemist
esitleb RGB-värvimudel (vt
RGB-mudel). Valgusvärvide aditiivne
segunemine toimub näiteks juhul, kui kolme valgusallika, mis
edastavad vastavalt punast, rohelist ja sinist valgust, valgusjoad
ekraanil kattuvad. Läbi värviliste filtrite tulev valgus ei ole
monokromaatiline vaid on liitvalgus, mille koostis sõltub filtrite
läbilaskevõimest.
Väikesemõõduliste värvistiimulite aditiivse segunemise üheks
tuntud näiteks on värvide kuvamine elektroonilistel monitoridel, kus
kolm värvistiimulit ‒
punane, roheline ja sinine ‒
formeerivad iga piksli. 32 bitises protsessoris on igal värvikanalil
256 astet, mis teeb kokku ligi 17 miljonit erinevat
aktiviseerimisseisundit.
Üksteisele järgnevate värvistiimulite aditiivne segunemine
vilkuvate valgusallikatega. Värvilised valgused, mis üksteisele
küllalt kiiresti järgnevad või vahetuvad, liituvad aditiivselt.
Näiteks vaheldumisi punaselt ja roheliselt vilkuv valgusallikas
tekitab liitumisel kollase värvimulje.
Kõik pinnavärvid jõuavad meieni
peegelduva valgusena. Pinnavärvid neelavad teatud osa
valguskiirgusest, värviaistingu tekitab reflekteeruv osa. Peegelduva valguse korral on kolmeks
primaarvärviks: tsüaan (cyan, C), magenta (M) ja kollane (yellow,
Y). Kollane neelab sinise, magenta rohelise ja tsüaan punase
valguskiirguse. Kahe ja kolme primaarvärvi segamisel neelduva valguskiirguse
hulk suureneb, seetõttu on need primaarvärvidest tumedamad:
- kollane + magenta = punane,
- magenta + tsüaan = sinine,
- tsüaan + kollane = roheline,
- kollane + magenta + tsüaan ~
must.
Kolme primaarvärvi segamisel peaks
tekkima must, s.t antud pind peaks neelama kogu talle langeva
valguse. Viimane kehtiks juhul, kui meil oleksid olemas
ideaalsed värvid, s.t tindid või pigmendid, mis peegeldaksid ja
neelaksid 100% vastava lainepikkusega kiirgust. Reaalsed värvid seda
aga ei taga, nii on tulemuseks "mudane" tumehall. (vt
CMY- ja CMYK-mudel)
Subtraktiivne segunemine
järjestikusel valguse filtreerimisel. Subtraktiivse
värvisünteesi põhinäiteks on värvide segunemine valguse läbiminekul
järjestikustest värvifiltritest (vt joonis). Seda kasutatakse
näiteks filmilindile fotografeerimisel.
Värvilise valguse segunemine
värvilise pinnaga. Värviline valgus tähendab teatud spektriosa
eraldamist valgest valgusest. Objektile/pinnale kiirguv värviline
valgus "korrutatakse" objektilt peegelduva valgusega. Näiteks
kollane valgus (R+G) muudab tsüaansinise objekti (G+B) silmale
roheliseks.
Traditsioonilise maalimeedia
puhul on meil tegemist värvivate ainete segunemisega reaalse
segamise või lasuurimise protsessis, kus valguse peegeldumist ja
neeldumist mõjutab iga osakese loomus. Tihti esineb siin metamerismiks
nimetatav nähtus, kus teatud maalimisvärvid või nende segud paistavad silmale
ühesugused, kuigi nende reflektsioonigraafikud võivad olla
erinevad. Sellegipoolest annab iga tsüaan koos kollasega rohelise,
varieeruda võib vaid selle konkreetne väljanägemine.
Digitaalsel maalimisel
jäljendatakse subtraktiivset segunemist kihtide ühendamisel
Multiply režiimil, mis "korrutab" pealmise kihi RGB-väärtused
alumise kihi RGB-väärtusega. Segunemine on oma olemuselt eelmisest
lihtsam, sest arvestada tuleb vaid kolme spektrilõiguga. Väga
küllastunud ja eredad digitaalsed värvid, mis jäävad väljapoole
looduslikele objektidele iseloomulikku värviulatust, võivad anda
ebareaalseid tulemusi. Nutikalt jäljendab maalivärvide segunemist
maalimisprogramm Painter, siiski esineb ka siin probleeme,
näiteks võivad mõned sinised ja kollased seguneda rohelise asemel
halliks.
Üksteisele järgnevate värvistiimulite ühtlustav segunemine
pöörlevate ketastega. Katseid pöörlevate ketastega tegi 1850ndail
James Clerk Maxwell. Erivärvilisteks sektoriteks jaotatud kettad
tekitavad pöörlemisel üksteisele järgnevaid värvistiimuleid, mis
liituvad vaatleja silmades aditiivselt. Kuna värvitud pinnad
neelavad osa valgusest (subtraktsioon), siis tekivad segunemisel
"keskmised" värvid ning kolme primaarvärvi segu annab halli
värvimulje.
Väikesemõõduliste värvistiimulite ühtlustav segunemine
toimub juhul, kui kõrvutiolevad värvipinnad on eristamiseks liiga
väikesed. Trükiprotsessis saadakse hall musta rastri printimisel
valgele paberile. Neljavärvi-protsessis kasutab printer tsüaani,
magenta, kollase ja musta tindi täpikesi (raster), mis vaid
osaliselt kattuvad. Silm näeb nende eristamatute täppide (k.a valge)
ühtlustavat/keskmistavat segunemist. Näiteks punane ja roheline, mis
aditiivselt seguneks kollaseks ja subtraktiivselt pruuniks, seguneb
ühtlustavalt oliivroheliseks, mis on ligilähedaselt sama kui kollase segunemine
mustaga. Trükivaldkonnas nimetatakse sellist aditiivse ja
subtraktiivse värvisegu kombinatsiooni autotüüpseks värvide
segunemiseks (autotypical colour mixture), kus termin
"autotüüp" viitab rastrile. Kunstiajaloost on
tuntud väikeste punktidega maalimise tehnika
‒ püantillism, mille
kõige kuulsamaks meistriks oli Georges Seurat. Tajuteoorias nimetatakse
värvide optilist segunemist assimilatsiooniks 'sarnastumiseks'. (Vt
assimilatsioon)
Loe
edasi:
Värvikarakteristikud
|
|
![](images/VT_Aditiivne.gif)
Aditiivne värvisüntees, RGB-värvimudeli
primaar- ja sekundaarvärvid ning valge.
![](images/VT_RGB_color_solid_cube.png)
RGB-värvimudel kuubikujulises
esituses.
Autor: SharkD, allikas: Wikipedia.
![](images/VT_Subtraktiivne_cmyk.gif)
Subtraktiivne värvisüntees,
CMY-värvimudeli primaar- ja sekundaarvärvid ning must.
Välisviited:
Interactive demonstration of additive
colour mixing
![](images/VT_Autotuup.png)
Autotüüpne värvisüntees pooltoontrükkimisel (suurendatult). |
|