Kaarahi on elektriline ahi, kus kütteseadmeteks
kasutatakse elektrikaare soojus efekti. Ahju peamiseks
ülesandeks on kõrglegeeritud teraste jääkide sulatamine, kuid on
võimalik sulatada ka teisi materjale. Esimene tööstuslik kaarahi
ehitati üle-eelmise sajandi lõpus Prantsusmaal.
Oma ehituselt liigituvad tööstuslikud kaarahjud kolme
kategooriasse:
1.Otsese
kuumutamisega kaarahi - elektrikaar põleb elektroodide ja
töödeldava materjali vahel (joonis 1, a).
2.Kaudse
kuumutamisega kaarahi - elektrikaar põleb ainult elektroodide
vahel. Soojusülekanne toimub elektrikaarelt töödeldavale
materjalile soojuskiirguse abil (joonis 1,
б).
3.Kinnise kaarega
kaarahi - töödeldav materjal ümbritseb elektroode, elektrikaar
põleb materjali all. Soojusülekanne toimub elektrikaarelt
materjalile ning samuti elektrivoolu läbimisel läbi töödeldava
materjali (joonis 1, в).
Joonis 1
Kaarahjud leiavad kasutust metallurgias teraste ja malmi
sulatamiseks rauamaagist, samuti keemiatööstuses
kaltsiumkarbiidi, fosfori jms valmistamiseks.
Elektrienergia kantakse üle jõutrafolt läbi vasklattide või
vesijahutusega kaablite elektroodidele. Elektroodid on
tavaliselt ümmarguse ristlõikega ning on valmistatud söest või
sagedamini grafiidist. Temperatuuri reguleerimiseks liiguvad
elektroodid automaatselt üles ja alla. Nad on ühendatud trafoga
painduva elektrijuhi abil, mis on samuti vesijahutusega. Levinumad
on kolmefaasilised kaarahjud, kus elektrikaar põleb kolme
elektroodi ja töödeldava materjali vahel (otsese kuumutamisega).
Elektrikaar ahi kujutab endast võimast kõrgelt mehhaniseeritud
ja automatiseeritud agregaati, kus on viidud miinimumini
tööstuslikkude operatsioonide kestvus, mis võimaldab
efektiivselt kasutada ahju tööaega.
Konstruktsioonilt on kaarahjud tehtud ümmarguse korpusega, mille
sees on suure tulekindlusega vooder. Ahju seintes on tavaliselt
üks või kaks akent ning üks väljalaske ava, mis on varustatud
renniga sulametalli ja räbu ärajuhtimiseks. Kaarahju kaanes on
vesijahutusega elektroodidele ettenähtud avad. Elektrikaarahi
paigutatakse liikuvale alusele, mis võimaldab seda elektriajami
või hüdraulika abil kallutada.
Kaarahju mahtuvus võib varieeruda mõnelt tonnilt kuni 400
tonnini ning temperatuur kuni 1 800°C. Laborites kasutusel
olevad kaarahjud, võivad aga mahutada vaid mõnikümmend grammi,
kuid saavutada temperatuure kuni 3 000°C.
Kaasaegsed kaarahjud on varustatud transformaatoriga võimsusega
kuni 85 000 kVA, mille sekundaarpinge varieerub 400 ja 900 V
vahel ja sekundaarvool kuni 44 kA. 150 - 300 tonnise partii
sulatamiseks kulub 30-40 minutit. Ühe tonni jääkmetalli
sulatamiseks kulub umbes 300 kWh elektrienergiat.
Otsekuumutusega elektrikaarahi on kolmefaasiline ning ta on
ette nähtud peamiselt terase sulatamiseks (eelkõige
kõrglegeeritud sortide sulatamiseks). Otsekuumutusega
elektrikaarahju töötemperatuur on 1600 °C ja rohkem.
Ahju kere (1) koosneb sfäärikujulisest
põhjast (17) ning silindrikujulisest tulekindla isolatsiooniga
(3) vooderdatud kestast, mis on tugevdatud rõngaga (4).
Sulametalli (15) väljavalamine toimub ava (2) kaudu.
Ahju kest on varustatud aknaga (14). Aken on ette nähtud
sulatamisprotsessi visuaalseks jälgimiseks. Ahju kuppel
(6) takistab gaaside ja soojuse leket. Kupli avamine ja
sulgemine toimub elektriajamiga rõngale (5) kinnitatud
kettide (12) abil. Süsielektroodid (7) asuvad pesades
(8), elektroodide lülitamine võrku toimub
painduvkaablite abil. Elektroodide kõrguse
reguleerimiseks on ette nähtud elektri- või hüdroajamiga
varustatud mehhanism, mis koosneb platvormile (11)
paigutatud poste (9) mööda liikuvatest kelkudest (10).
Platvorm toetub omakorda tugipostile (13). Ahju
kallutamiseks ja sulametalli väljavalamiseks on ette
nähtud rullikud (18) koos elektri- või hüdroajamiga
varustatud hammaslati- või tiguülekandega.
Sama mehhanismi abil saab kallutada ahju
šlaki eemaldamiseks 10-15° ka akna (14) suunas.
Ahju täitmiseks on ette nähtud
spetsiaalne korv (19), mille teisaldamine toimub näiteks
sildkraana abil. Korvi põhi koosneb segmentidest, korvi
täitmiseks ja tühjendamiseks segmendid avanevad väljapoole.
Ahju täitmine toimub ülevalt, selleks
tõstetakse elektroodid ja ahju kuppel ning lõpuks keeratakse
ahju ülemine osa koos platvormiga horisontaalsuunas 80 – 100°
kõrvale. Ahju sulgemine toimub vastupidises järjekorras.
Ahju mahutavus on metalli maksimaalne
kogus, mida on võimalik sulatada ahjus ühe sulatusprotsessi
vältel.
Kaudkuumutusega elektrikaarahi (joonis 1-18) on ühefaasiline
ja ta on ette nähtud värviliste metallide sulatamiseks ning
selle ahju töötemperatuur on 1300 –
1400 °C.
Selles ahjus põleb kaar sulatatava
metalli kohal, seepärast nimetatakse neid ahje kaudkuumutusega
elektrikaarahjudeks. Tänu sellele väheneb sulametalli
aurustumine ahjust ja metalli sulatamisest tekkiv ving.
Tulekindla- ja soojusisolatsiooniga (2)
vooderdatud silindri- või vaadikujuline ahju korpus (1) on
varustatud rõngastega (5), milliste abil ta toetub rullikutega
(3) varustatud neljale tugisambale. Korpuse keskmises osas asub
raamiga aken (11), mis on ette nähtud ahju täitmiseks ja
sulatatud metalli väljavalamiseks valurenni (13) kaudu. Aken on
varustatud seestpoolt vooderdatud uksega (12). Grafiidist
valmistatud elektroodid (9) asuvad pesades (10) ja on asetatud
ahju horisontaalteljele. Elektroodid on ühendatud võrku
painduvate kaablite abil, elektroodide vahekauguse
reguleerimiseks on ette nähtud nii käsi- (8) kui elektriajamiga
(7) varustatud mehhanismid (antud skeemil toimub parempoolse
mehhanismi
reguleerimine ainult käsitsi) ning juhtrööpad (6).
Metalli sulatamise käigus toimub ahju korpuse
kiigutamine tema pikitelje ümber reversiivse
elektriajamiga (4) varustatud rullikutel (3). See on
vajalik eelkõige ahju vooderduse jahutamiseks, sest
sulatatud metalli temperatuur on vooderduse
temperatuurist madalam, samuti ka sulatatud metalli
segamiseks. Tänu sellele pikeneb kaarahju tööiga.
Elektrikaarahjude elektriseadmed
koosnevad ahjust, elektri- või hüdroajamitega varustatud
abimehhanismidest, ahjutrafost, vooluviigust (painduv kaabel või
latid), kõrgepingejaotlast, võimsuse regulaatorist ning
kontrollimis-, reguleerimis-, mõõte- ja
signalisatsiooniseadmetega juhtimiskilpidest. Elektrikaarahjud
on väga võimsad elektrienergia tarvitid (1000 – 10000 kW).
Näiteks ühe tonni tahke täite sulatamiseks kulub 400 – 600 kWh
elektrienergiat. Seepärast kasutatakse ahjude toiteks
pingealandavaid trafosid primaarpingega 6, 10 või 35 kV ja
sekundaarpingega 320 V (väikeste ja keskmiste ahjude puhul) kuni
510 V (suurte ahjude puhul).
Elektrikaarahjude toiteks kasutatakse
spetsiaalseid alajaamu, mis koosnevad trafost ja oma jaotlast
ning elektrienergia kadude vähendamiseks asuvad alati
elektrikaarahju(de) läheduses.
Elektrikaarahjude seadmete
elektriajamites kasutatakse reeglina lühisrootoriga
kolmefaasilisi asünkroonmootoreid. Sõltuvalt kaarahjude
võimsusest on nende mootorite võimsused 1-2 kW kuni 20-30 kW.
Elektroodide kõrguse reguleerimismehhanismides kasutatakse
alalisvoolumootoreid. Võrreldes kolmefaasiliste
vahelduvvoolumootoritega on alalisvoolumootoritel laiem
pöörlemiskiiruse reguleerimise diapasoon ning suhteliselt lihtne
etteantud reguleerimisdiapasooni saavutamine.
Alalisvoolumootorite pöörlemiskiirust reguleeritakse staatiliste
jõumuundurite abil (näiteks türistormuundurid). Vanasti teostati
reguleerimist elektrimasin- või magnetvõimendi abil. Sulatatud
metalli segamiseks ahjudes mahutavusega üle 20 t on ette nähtud
erinevad seadmed, mis töötavad pöörleva magnetvälja põhimõttel.
Mittemagnetilisest materjalist valmistatud ahju põhja alla on
paigutatud kahe mähisega staator, nende mähiste voolud on
teineteisest nihutatud 90º võrra. Tänu sellele tekkib pöörlev
magnetväli, mille pöörlemissuunda võib vajaduse korral muuta
mähiste ümberlülitamise teel. Voolusagedus mähistes on 0,3 – 1,1
Hz, nende toiteks elektrimasinvõimendi või türistormuundur.
Elektrikaarahjude seadmete
elektriajamite mootorid töötavad väga rasketes tingimustes
(tolmune keskkond, kõrge temperatuur), seepärast on need
mootorid kuumuskindla isolatsiooni ja suletud konstruktsiooniga.
Elektrikaarahjude toiteks kasutatakse
eriotstarbelisi õlijahutusega kolmefaasilisi trafosid, nende
trafode võimsus on peale ahju mahutavust üks tähtsamaid kaarahju
iseloomustavaid parameetreid ning sellest sõltub
sulatamisprotsessi kestvus. Näiteks ahjus mahutavusega kuni 10 t
võtab metalli sulatamine aega 1 – 1,5 tundi, ahjudes
mahutavusega kuni 40 t – 2,5 tundi.
Elektrikaarahju toitepinge vajab
sulatamisprotsessi käigus reguleerimist laias vahemikus.
Esimesel etapil toimub tahke täite sulatamine ning selle
protsessi käigus on ahju tarbitav võimsus kõige suurem. Samas on
tahke täite korral kaare põlemine ebastabiilne, mis nõuab
omakorda kõrgendatud toitepinget. Tahke täite sulatamise
kestvuse osakaal on 50 % kogu sulatamisprotsessist ning võimsuse
tarbimise osakaal on 60 – 80 % võimsuse kogutarbimisest. Teisel
ja kolmandal etapil kaare põlemine stabiliseerub, temperatuur
tõuseb ja kaar pikeneb. Nendel etappidel toimub sulametalli
oksüdeerimine ja puhastamine (kahjulike lisandite ja liigse
süsiniku põletamine). Nüüd vähendatakse ahju toitepinget, mis on
vajalik kaare lühendamiseks, vooderdusele liigse kuumuse mõju
vähendamiseks ja selle arvel ahju vooderduse tööea
pikendamiseks.
Elektrikaarahju toitepinge reguleerimise
tagamiseks on ahjutrafo primaarmähistes ette nähtud väljaviigud,
mis võimaldavad kaare toitepinge astmelist reguleerimist (12
astet ja rohkem). Sekundaarmähiste liinipinge trafodel
võimsusega kuni 8 000 kVA on Umin = 100 kuni 120 V ja
Umax = 220 kuni 320 V, suurema võimsusega trafodel on
aga Umin = 130 kuni 185 V ja Umax = 370
kuni 510 V. Trafod võimsusega kuni 10 000 kVA on varustatud
seadmega, mis võimaldab reguleerida pinget koormusvaba trafo
korral. Võimsamad trafod omavad seadet, mis võimaldab
reguleerida pinget koormuse all. Väiksemate ahjude puhul
kasutatakse kaht kuni nelja reguleerimisastet, samuti
kasutatakse lihtsaimat viisi – kõrgepingemähise ümberlülitamist
kolmnurgast tähte.
Vahelduvvoolukaare stabiilse põlemise
tagamiseks ja lühisvoolude ning pingetõugete piiramiseks lühise
korral peab kogu seadme suhteline reaktiivtakistus olema 30 – 40
%. Elektrikaarahjude trafode reaktiivtakistus on reeglina 6 – 10
% ja väikeste ahjude lattsildade reaktiivtakistus 5 – 10 %. Sel
põhjusel lülitatakse trafo primaarmähise ahelasse reaktori, mis
kuulub reeglina trafoalajaama komplekti ja mille
reaktiivtakistus on 15 – 25 %. Reaktor kujutab endast
mitteküllastunud südamikuga drosselit.