Kompressorid on seadmed, mis on ettenähtud suruõhu
tootmiseks. Suruõhku kasutatakse väga erinevates
protsessides näiteks töötavad suruõhul erinevad pneumotööriistad,
edastatakse postisaadetisi, käitakse pidureid, pihustatakse
erinevaid vedelike jpm.
Kompressor nimetatakse masinat, mis toodab algrõhust vähemalt kaks
korda suurema rõhuga suruõhku.
·
rõhutõusuaste
– kompressorist väljuva gaasi rõhu ja sinna siseneva gaasi
rõhu suhe;
·
tootlikus
(m3/s);
·
tarbitav võimsus
(kW);
·
kasutegur
– Olenevalt tüübist 50-95%.
Kompressorid jagunevad ehituse järgi:
·
kolbkompressor
– ehituselt väga sarnane kolbpumbaga. Silindris liikuv kolb
surub kokku kompressorisse siseneva gaasi. Tootlikus on
tavaliselt 4m3/s, väljuva gaasi rõhk kuni 1000
MPa (10 000 bar), rõhutõusuaste 35 - 40;
Kolbpump. Allikas: jh-c.blogspot.com
·
rotatsioonikompressor
– nendest levinum on labakompressor, mille põhiosa on
rootoris ekstsentriliselt paiknev rootor ja selle pesades
radiaalsihis vabalt liikuvad labad. Rootori pöörlemisel
liiguvad labad korpuse sisepinnani, moodustades selliselt
kambrid, mis viivad gaasi sisenemispoolelt survepoolele.
Rotatsioonikompressorite tootlikus on kuni 15m3/s,
rõhk tavaliselt kuni 1.5 MPa (15 bar);
·
tsentrifugaalkompressor
– rootori pöörlemisel surutakse tsentrifugaaljõu abil
labadevahel olev gaas rõngaskambrisse. Tootlikus on kuni
300m3/s ning rõhk kuni 4 MPa (40 bar);
·
aksiaalkompressor
ehk telgkompressor – rootori pöörlemisel kandub rootori
mehaaniline energia, konsoolelt kinnitatud labade kaudu, üle
gaasile. Tootlikus on kuni 400m3/s ning rõhk kuni
1 MPa (10 bar);
·
kruvikompressor
– gaas kompreseeritakse tigupaariga. Tootlikus kuni 10m3/s,
rõhk kuni 1.3 MPa (13 bar);
allikkas: www.youtube.com
·
jugakompressor
– töötab jugapumba põhimõttel.
Kompressorite tüübid:
a. kolbkompressor (1. kolb; 2. silinder; 3. sisselaskeklapp;
4. väljalaskeklapp);
b. rotatsioonikompressor (1. korpus; 2. rootor; 3. labad);
c. tsentrifugaalkompressor (1. rõngaskamber; 2. rootori
laba; 3. võll);
d. telgkompressor (1. korpus; 2. rootor; 3. töölaba; 4.
juhtlaba).
Üheastmeline kompressor koos mootoriga on ühendatud suruõhu
mahuti – ressiiveriga. Sisseimetav õhk imetakse läbi
õhufiltri silindrisse, kus toimub selle kokkusurumine.
Silindrist juhitakse suruõhk ressiiverisse. Rõhulüliti on
seadistatud eelnevalt sätitud rõhkudele. Seda kasutatakse
kompressori ajami juhtimiseks. Kaitseklapp on ettenähtud
ressiiveri ja muude komponentide kaitseks rõhu eest, mis
ületab maksimaalrõhu.
Kompressorite energiatsäästev juhtimine
Tüüpiline suruõhutarve. See on iseloomulik 64%
tarbijatest. Suur päevane ning väike öine tarbimine.
Nädalalõpu tarvet iseloomustab suruõhuleke.
Juhuslik muutuv suruõhutarve. Iseloomulik 28%
tarbijatest. Suruõhku tarbitakse viiel päeval nädalas.
Ööseks ja nädalavahetuseks on kompressor välja
lülitatud.
Ühtlane suruõhutarve. Iseloomulik 8% tarbijatest.
Tarbimine viiel päeval nädalas, ööseks ja
nädalavahetuseks on kompressor välja lülitatud.
Suruõhu tarvet on raske ühtlustada, seega toimub see
juhuslikult ja muutub suurtes piirides. Kasulik on viia
kompressori tootlikus vastavusse tarbimisega. Selleks on
kasutusele võetud sagedusreguleerimine. See võimaldab
kompressoril kohaneda tarbimisega reguleerides sujuvalt
ajami kiirust. Suruõhu tarbimise vähenemisel vähendatakse
ajami nurksagedust, millega kaasneb kompressori tootlikkuse
langus ja seega elektrienergia tarbimine
Sellise ajami suureks eeliseks on suurtes piirides rõhu
elektroonne reguleerimine. Näiteks Atlas Copco η-ajamil
kasutatav pulsilaiusmodulatsiooniga sagedusmuundur võimaldab
muuta rõhku 4 – 13 baarini.
M1
– esimese kompressori mootor M2 – teise
kompressori mootor F1 – esimese
kompressori kaitselüliti F2 – teise
kompressori kaitselüliti KM1 – esimese
kompressori kontaktor KM2 – teise
kompressori kontaktor S1 – esimese
kompressori töörežiimi ümberlüliti «käsitsi-väljas-automaat» S2 – teise
kompressori ümberlüliti
töörežiimi «käsitsi-väljas-automaat» KV2 – esimese
kompressori vaherelee KV3 – teise
kompressori vaherelee KT –
signalisatsiooniahelad KV –
signalisatsiooniahelad F3 –
kompressori juhtimisahela kaitselüliti H1 –
signaallamp «juhtimisosa on pingestatud»