19. saj toimus maailmas industriaalrevolutsioon. Tänu Bessemeri
protsessile algas 1855 aastal terase masstootmine, mis võimaldas
ehitada teraskonstruktsioone pilvelõhkujate tarvis.
Mitmekümnemeetrised tornid oleksid aga kasutuskõlbmatud, kui
E. Otis ei oleks tulnud turule ohutusseadmetega varustatud
liftiga. Tänapäevased lift on oluline element, mis aitab elada
ja töötada kõrgel maapinnast. Isegi väiksemad mitmekorruselised
hooned on varustatud liftiga liikumispuuetega inimeste jaoks.
Selles peatükis vaatleme, kuidas tänapäevased liftid liiguvad
ühelt korruselt teisele, ohutus- ja kontrollsüsteeme.
Lifte võib jaotada mitme kriteeriumi järgi. Ajami tüübi järgi
liigitatakse liftid:
·
hüdrolift – elektrilise hüdroajamiga lift;
·
elektriline lift – elektrilise ajamiga lift.
Hüdrolift kabiini alla on paigutatud hüdrauliline süsteem.
Labapump pumpab mahutist õli, läbi torude või voolikute
silindrisse. Avatud klappi korral voolab survestatud õli
kergemat teed pidi tagasi mahutisse, kui klapp on aga suletud,
pumbatakse õli otse silindrisse. Õli koguneb silindrisse ning
surub sellest välja kolvi, mis omakorda tõstab liftikabiini.
Valitud korrusele jõudes lülitatakse pump välja. Õli ei pääse
silindrist tagasi mahutisse, samuti on suletud klapp, seega
kabiin jääb liikumatult seisma.
Alla liikumiseks avatakse klapp, mis kabiini survel laseb õlil
voolata tagasi mahutisse. Kabiini peatamiseks klapp uuesti
suletakse.
Selline süsteem on väga lihtsa ehitusega ning vägagi tõhus, kuid
omab mitmeid puudusi.
Seadmete gabariidid on sellise süsteemi peamiseks puuduseks.
Mida kõrgem on hoone, seda pikem peab olema silinder. Näiteks
viiekorruselise maja (15m kõrgune) varustamiseks sellise
liftiga, peab olema silinder peaaegu topelt pikem (26 – 28m).
Teiseks vähemoluliseks puuduseks on süsteemi madal kasutegur.
Kolvis salvestunud tohutu potentsiaalne energia on kasutatav
vaid õli pumpamiseks tagasi mahutisse. Lifti kabiini tõstmiseks
on aga vaja rakendada arvestatav hulk elektrienergiat.
Populaarsemateks osutunud trossülekandega elektriajamiga
liftidel puuduvad hüdrolifti puudused.
Lifti kabiini tõstmiseks kasutatakse terastrosse või painduvate
polüuretaaniga kaetud terasrihmu. Trossid on ühendatud ühelt
poolt kabiiniga, teiselt poolt keritud ümber rihmatrumli (3).
Rihmatrummel on ühendatud läbi hammasratasülekande või otse
elektrimootori (2) võllile. Üldjuhul asuvad kontroller (1) ja
ajam masinaruumis liftišahti peal.
Trossidega on ühendatud ka vasturaskused, mille kaal on umbes
40% lifti täismassist. Vasturaskuse mõte on säilitada energiat.
Kabiini tõstmisel on mootori koormus väiksem, kui parasjagu
langetatakse ka vasturaskust, sama kehtib kabiini alla
laskmisel. Sellist lahendust on võimalik võrrelda kiigega.
Nii kabiin kui vasturaskus on paigutatud juhikutele, mis
välistavad kabiini kõikumist ja kinnikiilumist.
Lifti
ohutuse tagamiseks kasutatakse terastrosse, mis on valmistatud
omakorda peenematest trossidest. Kabiin kinnitatakse nelja kuni
kaheksa trossiga, kus iga üks suudab kanda nii vasturaskuse kui
ka kabiini raskust.
Lisaks on lifti kabiin varustatud püüduriga, mis rakenduvad
kabiini liiga kiirel liikumisel.
Rihmatrumli sisse on kujundatud stoppersüsteem, mis kesktõukejõu
ehk tsentrifugaaljõu abil haakub hammastesse. Seejärel selle
külge kinnitatud tross seiskub. Kabiini edasisel liikumisel
rakendub selle külge kinnitatud mehhanism, mis tõmbab
kiilutaolised piduriklotsid kiilukujulisse vahemikku.
Piduriklotsid rakenduvad juhikutele ning kabiin peatub.
Lifti alla paigutatud puhver, mis pehmendab lööki kabiini šahti
põhja kukkumisel ning elektromagnetiline pidur, mis rakendub nii
šahti alumises kui ka ülemises osas ning toite kadumisel.
Ka uksed on osa lifti ohutussüsteemist. Tavaliselt on nii
liftile kui šahtile paigutatud oma enda uksed, mis välistab
inimeste kukkumise šahti. Kabiiniuste avamisel haakuvad nad
šahti ustega, mille tagajärjel avanevad mõlemad.
Tänapäeva liftid on väga keerulise juhtimissüsteemiga seadmed,
mis vajavad korrektse töö jaoks arvutit ja mitmesuguseid
andureid.
Sellel kursusel vaatleme lifti lihtsustatud skeemi
neljakorruselise hoone tarbeks.