Pump on elektriseade, mis on ettenähtud
erinevate vedelikkude pumpamiseks (transportimiseks) ühest
kohast teise. Tööstuses kasutatakse pumpasid mitmetes erinevates
tehnoloogilistes protsessides, samuti aga tööorganite ja
seadmete jahutamiseks. Elektriajami seisukohalt on pump pideva
talitlusega seade. Pöörleva rattaga pumba töökarakteristikuks on
ventilaatoritöökarakteristik – pumba koormusmoment kasvab
võrdeliselt pöörlemissageduse ruuduga.
Tööpõhimõttelt jagunevad pumbad nelja
rühma.
·Labapumbad
oTsentrifugaalpump
oTelgpump
oDiagonaalpump
oKeerispump
·Mahtpumbad
oKolbpump
oPlunžerpump
oMembraanpump
oVibropump
oHammasrataspump
oLabapump
oTiibpump
·Jugapumbad
oEjektropump
oInjektorpump
·Magnetohüdrodünaamilised pumbad
oKonduktsioonpump
oInduktsioonpump
Tsentrifugaalpump - spiraalkambris pöörleb labadega rootor. Vedelik
läbib labadevahelise ruumi, mille tagajärjel suureneb selle
rõhuenergia. Tsentrifugaalpumba jõudlus on kuni 2m3/s,
tõstekõrgus kuni 4500m ning kasutegur 60-90%.
Tsentrifugaalpump. Allikas:
www.kirkwoodco.com
Telgpump - vedelik pumbatakse pikki tööratta telge. Labade
pöörlemisel tekib labade vastaspoolte vahel rõhuvahe ning
suureneb vedeliku rõhuenergia. Labade vahelt väljuv vedelik
suundub voolust sirgestavatele labadele, mille tulemusena
väheneb vooluse kiirus ning selles salvestunud kineetiline
energia muutub rõhuenergiaks. Telgpumbad on lihtsama ehitusega
kui tsentrifugaalpumbad. Samuti sama jõudluse korral omavad need
väiksemaid mõõtmeid. Pumba jõudlus on kuni 50m3/s,
tõstekõrgus kuni 30m ning kasutegur 60-90%.
Diagonaalpump – sarnaneb ehituselt tsentrifugaalpumbaga, kuid selle
labad paiknevad diagonaalselt.
Keerispump – rootori pööreldes tekib tsentrifugaaljõu tulemusena
vedeliku keerisliikumine ning energia ülekandumine rootorilt
vedelikule.
a) tsentrifugaalpump: 1 labad, 2 spiraalkamber, 3 võll;
Kolbpump - kolvi liikumisel suunas,
kus töökambri maht suureneb, avaneb imiklapp ning sulgub
surveklapp. Selle tulemusel täitub töökamber pumbatava
vedelikuga. Kolvi suuna muutumisel väheneb töökambri maht.
Sulgub imiklapp ning avaneb surveklapp. Viimasest hakkab vedelik
voolama survetorustikku.
Plunžerpump - erineb kolbpumbast vaid kolvi ehituselt.
Membraanpumbal - on kolvi asemel membraan[1].
Ehituselt on sarnane kolbpumbale kuid tavaliselt on väikese
tootlikkusega.
Vibropumbas - kasutatakse kummikolvi liigutamiseks
elektromagnetit. Toiteks on kasutatud tööstussagedusliku
elektrivõrku ning see pärast liigub ka kolb sagedusega 50Hz.
Loomulikult nii suure sagedusega liikuva kolvi käik olla suurem
mõnest millimeetrist.
Tiibpump - tavaliselt lihtsa ehitusega Eestis kasutatav
kaevupump
Hammasrataspump - vedelik teisaldatakse hammasrataste vahele moodustuvate
kambritega.
Labapump - vedeliku teisaldavad kambrid, mis moodustuvad
siibrid, mis suruvad vedeliku vastu pumba silindrilist
sisepinda. Pumba pöörlemisel kambrite töömaht muutub.
Ejektropump – ejekteeritav aine läbib düüsi, kus tema potentsiaalne
energia muundub kineetiliseks. Segunemiskambris langeb rõhk,
mille tõttu haarab ejekteeriv aine ejekteeritava aine kaasa.
Difusooris väheneb segu kineetiline energia, mille tulemusena
suureneb rõhk.
NASH Auru Ejektropump. Autor: NASH pumps
Injektorpump – ejekteeriv aine surub ejekteeritavat ainet.
Jugapumba ejekeerivaks aineks on tavaliselt
vesi või aur (vastavalt vesijugapump või aurujugapump).
Selliseid pumpasid kasutatakse soojuselektrijaamades,
küttesüsteemides, külmutites jne.
Konduktsioonpump – töö põhineb vedelikust juhitava elektrivoolu
elektrivälja ja liikumatu magnetvälja koostoimel. Vedelikus
tekkiv liikumapanev jõud nii elektrivoolu suunaga kui ka
magnetväljaga risti. (joonis 3.a)
Induktsioonpump – liikuv magnetväli tekkib kolmefaasilise induktori
abil. Magnetväli indutseerib vedelikku elektrivoolu. Selle
tulemusena tekkib jõud, mis ühtib magnetvälja jõu suunaga.
(joonis 3.b)
Selliste pumpade eeliseks on liikuvate
osade puudumine ning täiesti hermeetiline vedelikukanal. Nad on
hästi reguleeritavad ning töökindlad. Puuduseks on suured
mõõtmed ja väike kasutegur.
FLYGT 5000 seeria tsentrifugaalpumba
läbilõige
1.klemmkarp
2.kere ühise jahutussüsteemiga
3.lühisrootoriga asünkroonmootor
4.laagrid
5.tihendid
6.pumba ja mootori ühine võll
7.tihedusrõngad
8.termistorid
[1]Membraan on õhuke kile, nahk või painduv
plaadike.
F1
– esimese pumba kaitselüliti
F2
– teise pumba kaitselüliti
KM1
– esimese pumba kontaktor
KM2
– teise pumba kontaktor
S3
– esimese pumba START (käsitsi juhtimisel)
S4
– teise pumba START (käsitsi juhtimisel)
S5
– esimese pumba STOPP (käsitsi juhtimisel)
S6
– teise pumba STOPP (käsitsi juhtimisel)