Inimlikud vead

Inimesed teevad palju vigu oma töös erinevatel põhjustel, neist levinuimad on järgmised:

• Vähene või puudulik informatsioon (siin hulgas ka ajapuudus info hankimiseks);

• Emotsioonid ja loogika eiramine;

• Tegematajätmised;

• Vajalike oskuste puudumine [1].

Infopuudus on üks peamisi vigade põhjusi, mis tähendab, et tuleb hoolikalt tähelepanu pöörata inimeste koolitamisele, õigete töömeetodite õpetamisele ja enese oskuste hindamisele. Vajaliku teabe tagamiseks saab ette valmistada juhendid, nn help-list (abiteave) veebikeskkonnas toimimiseks, koolitused ja mentorite süsteemi. Kõik sõltub teabe olemusest, mida vajatakse.

Mõningatel juhtudel me käitume emotsionaalselt ja ebaloogiliselt, võttes endale situatsiooni eest vastutuse. Stressitaseme määramine töökohas on väga tähtis, töötajate vahel peaksid valitsema head suhted ning juhid peaksid tähelepanu pöörama töötajate heaolule ja ettevõtte sisekliimale.

Tegematajätmised on sageli üks peamisi põhjusi, miks inimesed reageerivad situatsioonile valesti. Põhjuseks võib olla oskuste puudumine, mälu (valesti mäletamine), intelligents, töötaja iseloom.

Oskuste puudumine vigade põhjusena näitab, kui tähtis on inimese sobivuse hindamine teatud töökohale või ülesannete lahendamiseks. Vajalik koolitus on siin kohane väljakutse.

Inimlikud vead andmete töötlemisel võivad ilmneda erinevates andmetöötlusprotsessides, nagu andmete sisestamine, väljastamine ja kontrollimine. Abiks on andmete ja andmetöötlusprotsesside automatiseerimine. Inimesi tuleb motiveerida asju õigesti tegema. Seda võib saavutada läbi erinevate meetmete. Alljärgnevalt on toodud mõned nendest:

• Selgita töötajatele projekti ette valmistamise vajadust (tööks süsteemiga);

• Rõhuta, et sagedased vead on suur probleem ja vähendab usaldusväärsust;

• Teatud rutiinid loovad usaldusväärsust;

• Juhid peavad näiteid tooma, kuidas situatsioonis õigesti käituda ja andma konstruktiivset nõu ja abi. Halvim vastus juhil on “küsi arvutipoisilt...”.


[1] David Howard LLB (Hons) LNCP, AN ANALYSIS OF WHY PEOPLE MAKE MISTAKES, 2001