Andmete sisu, kontekst ja mõiste

Kiired muutused tehnoloogias ja infotehnoloogia järjest laiem kasutuselevõtt äris on oluliselt muutnud IT-ga seotud inimeste tööd ja äriprotsesse. E-äri oluline osa on kommunikatsioon, kuna äriprotsessid põhinevad adekvaatsetel andmetel ja õigeaegselt esitatud informatsioonil. Väga sageli on informatsioon ja andmed organisatsiooni jaoks väga väärtuslikud ja ebapiisav info või info mis tuleb liiga hilja, võib rikkuda äriprotsessi. Infojuhtimisel ja teadmusjuhtimisel eristada 3 tasandit:

    * andmed – üksikasjalikud, objektiivsed faktid sündmustest. Kirjeldavad toimunut. Efektiivne andmehaldus on edukuse üks kriteeriumeid.

    * metaandmed – andmed andmete kohta. Andmete digitaalne kirjeldus, mis vastab täpselt defineeritud mallile või ka selliste kirjelduste kogumik. Sarnaneb raamatukogu kataloogisüsteemile, kust leiab andmeid mitte ainult raamatute nimetuste ja nende autorite nimede kohta, vaid sageli ka lühikese sisututvustuse.

    * informatsioon - sõnum, mis esineb dokumendi või audiovisuaalses vormis oleva kommunikatsioonina. Infol on alati saatja ja vastuvõtja.

    * teadmised - koosnevad kogemustest, väärtustest, konteksti seatud infost ja eksperthinnangutest, mis moodustavad raamistiku, hindamaks ja kogumaks uusi kogemusi ja uut infot. Sisalduvad dokumentides, organisatsiooni protsessides, praktikas, normides. Suur osa teadmisi asub töötajate peas. Tähtis on neid teadmisi koguda, säilitada, edasi anda. Teadmised jagunevad:

        * Avatud teadmised – avalik informatsioon

        * Varjatud teadmised – näiteks intellektuaalne kapital.

Andmetel põhineb ka intellektuaalne kapital – see on töötajate teadmised, oskused ja kogemused, suhted klientide ja tarnijatega. Intellektuaalne kapital on vara, mis ei kajastu ettevõtte bilansis, kuid mis on ülemaailmse konkurentsitingimustes organisatsioonide elujõu ja pikaajalise edu võti. Töötajate ühine teadmus on informatsioon tähendust omavas kontekstis.

Efektiivne ärivõrgustik põhineb headel andmetel ja kiirel informatsiooniedastusel. Andmete “sisu” võib mõista kui relevantset informatsiooni, mida on tarvis ärisuhete korraldamiseks ja juhtimiseks. Teisalt on andmed ka äripartnerite ja teenusepakkujate vahel edastatud informatsioon, kõik mis toetab äritehingute toimimist. Andmeid tuleb hankida, koguda, luua, hooldada, süstematiseerida, töödelda, vahetada, salvestada, säilitada ja edastada.