Riskianalüüs
Töökeskkonna riskianalüüs on tegevus, mille abil tööandja
selgitab välja, hindab ja kontrollib võimalikke töökeskkonna ohutegureid, mis
võivad töötajat tema töökohal ohustada. Riskihindamise eesmärk on töötajate
tervise ja ohutuse kaitsmine.
Ohutegur on igasugune tegur, mis võib põhjustada kahju töötaja tervisele
(õnnetuse või tervisekahjustuse näol) või ettevõtte varale.
Risk on ohuteguriga kokkupuutumisest tingitud tervisekahjustuse
raskusaste ja selle tõenäosus.
Igas organisatsioonis langetab lõppotsuse riskihindamist tegevate
isikute kohta tööandja. Riskihindamist võivad teha:
-
tööandja ise
-
tööandja
poolt määratud töötajad
- kolmas osapool ehk väline hindaja
Tööriski hindamist tegevatel isikutel peaksid olema teadmised ja/või
teave:
- ohtudest ja
riskidest, mille olemasolust juba teatakse, ning nende tekkeviisist
- tööl kasutatavatest
materjalidest, seadmetest ja tehnoloogiast
- töömenetlustest ja
-korraldusest ning töötajate ja kasutatavate materjalide vastastikusest
- ohtudega kokkupuute
vormist, tõenäosusest, sagedusest ja kestusest (mõnel puhul võib see
tähendada kaasaegsete kehtivaks tunnistatud mõõtmisvõtete rakendamist)
- ohuga kokkupuute ja
selle mõju vahelisest seosest
- õigusnormidest ja
-nõuetest, mis puudutavad töökohas esinevaid riske
- hea tava
põhimõtetest valdkondade jaoks, kus mingeid õigusnorme ei ole kehtestatud.
Riskide hindamine viiakse enamasti läbi etappidena:
1.
kogutakse infot töökeskkonna,
tööprotsessi ja töötajate kohta
2.
tuvastatakse töökeskkonnas olevad ohutegurid
3.
viiakse läbi antud ohuteguritega
seotud riskide hindamine – hinnatakse võimaliku tagajärje raskusastet ning
selle tõenäosust ning otsustatakse, kas risk on lubatav või mitte
4.
arvestades teadaolevate riskide tõenäosust ja
tagajärgede raskusastet kavandatakse tegevused riskide kõrvaldamiseks või
vähendamiseks
5.
dokumenteeritakse kogu riskihindamine –
saadud dokumenti nimetatakse töökeskkonna riskianalüüsiks

Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License