E-äri globaalne infrastruktuur
Liikumine globaalse majanduse suunas on
kiirenenud viimaste kümnendite jooksul, nagu on kasvanud ka poliitiline
valmisolek piiriüleseks kaubavahetuseks ja võimalus pakkuda soodsamat
kommunikatsiooni. Siiski tundub, et protsessid liiguvad sarnaselt rahvuslike
turgude ühinemise suunas. Arenenud riikides on garanteeritud üheselt kehtiv
seadusandlus, avatud tööturg, harmoniseeritud regulatsioonid, oma raha jne
olemasolu. Need rahvusliku majanduse alustalad on viimase kahe sajandi töö
tulemus, mil siirduti integreeritud turgudele. Sel sajandil liiguti seoses
globaalse e-äri infrastruktuuri tekkega ka globaalsele integreeritud turule.
Siiski on tänane integratsioon rohkem regionaalne, nagu Euroopa liit, Ameerika
Ühendriigid ja Aasia. Kuigi seal on sageli ühtne ainult välimus, selle
homogeense pildi all on terve kompleks erinevaid riike.
Erinevus on nähtav ka e-seadusandluses.
Kui internetti võib käsitleda kui “piirideta” võimalusena, siis interneti
kommertstehingud seda ei ole. E-äris tuleb tunda paljusid rahvuslike nõudeid
äritegevuses ja kohandada oma äri sellele vastavalt. Hoolimata
rahvusvahelistest kokkulepetest e-äris tegutsetakse fragmenteeritud
reguleeritud keskkonnas. Mitmeid riike haaravaid regulatsioone töötatakse välja
ka interneti keskkonna jaoks, peamiselt on need kaks võtmevaldkonda, mis
mõjutavad e-äri: elektrooniline lepingute formaat ja maksustamine. Siiski ei
saa kõike e-äris regulatsioonidega määrata. Näiteks vaatamata Euroopa Liidu
direktiividele, teostuvad seaduste erinevused rakendamises ja
interpreteerimises igas riigis erinevalt. Täiendavalt üksikutel juhtudel võib
riik teha erandeid ja vabastada EL direktiivide täitmisest. Niisiis
harmoniseeritud globaalne lähenemine e-ärile ei ole tõenäoline ka tulevikus.
Ebajärjekindlad riiklikud, rahvuslikud ja rahvusvahelised regulatsioonid võivad
mõjutada igat üksikut tehingut. Nende muutlike globaalsete nõuete lahti
rääkimine ja kohaldamine e-äri juhtimiseks on nii keerukas kui ka ajakulukas.
Intellektuaalomandi ekspertiis, internet ja rahvusvaheline kaubandus on
üliolulised teadmised ja oskused, mida e-äris tarvis läheb, et sekkuda
interneti regulatsioonidesse. Püüdes piiride-üleses e-äri võrgustikus usaldust
luua, tuleb mõista ja arvesse võtta juriidilisi ja regulatiivseid piirangud,
nii nagu ka kultuurilisi erinevusi. Isegi regulatiivne e-äri raamistik Euroopas
ja rahvusvaheliselt saab järk-järgult harmoniseeritud, sinna võib küll jääda
rahvuslikke erinevusi, peamiselt siis kui kaubavahetus toimub geograafiliselt
ja kultuuriliselt erinevate riikide turgude vahel.
Globaalne telekommunikatsiooni
infrastruktuur on läbinud seoses interneti levikuga suure progressi. Siiani
tekitab muret kasvav digitaalne lõhe ühiskonnas. On fakt, et maailma
rahvastikul ei ole telekommunikatsioonisüsteemidele võrdset juurdepääsu.
Rahvusvahelise Telekommunikatsiooni Liidu (the International Telecommunication
Union) 2003. aasta uuringust selgub, et umbes pooltes maailma riikides omab
vähem kui 1 20-st inimesest juurdepääsu internetile.
Samal ajal kui rahvuslikul pinnal
sõnumi-edastuse teenused kogevad väljakutseid, siis globaalses perspektiivis
need väljakutsed on palju suuremad. Võimalik infrastruktuur on peamiselt
valdkonnapõhine või tuleb lahendused partnerite vahel läbi rääkida.
Küber-identiteedi lahendused erinevad
suuresti isegi Euroopa Liidu riikide sees, nii kontseptuaalselt
lähenemisviisilt kui ka tehniliselt valikult. Kohalik taustsüsteem mängib suurt
rolli, valiku teevad rahvuslikud valitsused või oma lahendusi pakkuvad ja
paigaldavad äri-organisatsioonid. Mõnedes riikides on küber-identiteet
täielikult valitsuse kontrolli all, samal ajal kui teistes on lubatud ja
kaasatud erasektori (sh finantssektor) laialdane partnerlus. Ühendatud lahendus
(seotud on kahe erineva riigi identiteedid) on soovitatav võimalus sisemiste
probleemide lahendamiseks, arendades rahvusvahelisi identiteedihaldussüsteeme.
See nõuab ka lisaks tehnilistele ja organisatsioonilistele küsimustele
juriidilist tugistruktuuri, et vältida võimalikke riske. Need nõudmised peavad vastama
rahvusvahelistele standarditele ja samas võimaldama igas riigis toimida
piisavalt autonoomselt. Tavapärane füüsiline infrastruktuur on samuti vajalik
ka globaalses perspektiivis, aga need probleemid on väikesed võrreldes e-äri
globaalse infrastruktuuriga.