E-äri globaalne infrastruktuur

Liikumine globaalse majanduse suunas on kiirenenud viimaste kümnendite jooksul, nagu on kasvanud ka poliitiline valmisolek piiriüleseks kaubavahetuseks ja võimalus pakkuda soodsamat kommunikatsiooni. Siiski tundub, et protsessid liiguvad sarnaselt rahvuslike turgude ühinemise suunas. Arenenud riikides on garanteeritud üheselt kehtiv seadusandlus, avatud tööturg, harmoniseeritud regulatsioonid, oma raha jne olemasolu. Need rahvusliku majanduse alustalad on viimase kahe sajandi töö tulemus, mil siirduti integreeritud turgudele. Sel sajandil liiguti seoses globaalse e-äri infrastruktuuri tekkega ka globaalsele integreeritud turule. Siiski on tänane integratsioon rohkem regionaalne, nagu Euroopa liit, Ameerika Ühendriigid ja Aasia. Kuigi seal on sageli ühtne ainult välimus, selle homogeense pildi all on terve kompleks erinevaid riike.

Erinevus on nähtav ka e-seadusandluses. Kui internetti võib käsitleda kui “piirideta” võimalusena, siis interneti kommertstehingud seda ei ole. E-äris tuleb tunda paljusid rahvuslike nõudeid äritegevuses ja kohandada oma äri sellele vastavalt. Hoolimata rahvusvahelistest kokkulepetest e-äris tegutsetakse fragmenteeritud reguleeritud keskkonnas. Mitmeid riike haaravaid regulatsioone töötatakse välja ka interneti keskkonna jaoks, peamiselt on need kaks võtmevaldkonda, mis mõjutavad e-äri: elektrooniline lepingute formaat ja maksustamine. Siiski ei saa kõike e-äris regulatsioonidega määrata. Näiteks vaatamata Euroopa Liidu direktiividele, teostuvad seaduste erinevused rakendamises ja interpreteerimises igas riigis erinevalt. Täiendavalt üksikutel juhtudel võib riik teha erandeid ja vabastada EL direktiivide täitmisest. Niisiis harmoniseeritud globaalne lähenemine e-ärile ei ole tõenäoline ka tulevikus. Ebajärjekindlad riiklikud, rahvuslikud ja rahvusvahelised regulatsioonid võivad mõjutada igat üksikut tehingut. Nende muutlike globaalsete nõuete lahti rääkimine ja kohaldamine e-äri juhtimiseks on nii keerukas kui ka ajakulukas. Intellektuaalomandi ekspertiis, internet ja rahvusvaheline kaubandus on üliolulised teadmised ja oskused, mida e-äris tarvis läheb, et sekkuda interneti regulatsioonidesse. Püüdes piiride-üleses e-äri võrgustikus usaldust luua, tuleb mõista ja arvesse võtta juriidilisi ja regulatiivseid piirangud, nii nagu ka kultuurilisi erinevusi. Isegi regulatiivne e-äri raamistik Euroopas ja rahvusvaheliselt saab järk-järgult harmoniseeritud, sinna võib küll jääda rahvuslikke erinevusi, peamiselt siis kui kaubavahetus toimub geograafiliselt ja kultuuriliselt erinevate riikide turgude vahel.

Globaalne telekommunikatsiooni infrastruktuur on läbinud seoses interneti levikuga suure progressi. Siiani tekitab muret kasvav digitaalne lõhe ühiskonnas. On fakt, et maailma rahvastikul ei ole telekommunikatsioonisüsteemidele võrdset juurdepääsu. Rahvusvahelise Telekommunikatsiooni Liidu (the International Telecommunication Union) 2003. aasta uuringust selgub, et umbes pooltes maailma riikides omab vähem kui 1 20-st inimesest juurdepääsu internetile.

Samal ajal kui rahvuslikul pinnal sõnumi-edastuse teenused kogevad väljakutseid, siis globaalses perspektiivis need väljakutsed on palju suuremad. Võimalik infrastruktuur on peamiselt valdkonnapõhine või tuleb lahendused partnerite vahel läbi rääkida.

Küber-identiteedi lahendused erinevad suuresti isegi Euroopa Liidu riikide sees, nii kontseptuaalselt lähenemisviisilt kui ka tehniliselt valikult. Kohalik taustsüsteem mängib suurt rolli, valiku teevad rahvuslikud valitsused või oma lahendusi pakkuvad ja paigaldavad äri-organisatsioonid. Mõnedes riikides on küber-identiteet täielikult valitsuse kontrolli all, samal ajal kui teistes on lubatud ja kaasatud erasektori (sh finantssektor) laialdane partnerlus. Ühendatud lahendus (seotud on kahe erineva riigi identiteedid) on soovitatav võimalus sisemiste probleemide lahendamiseks, arendades rahvusvahelisi identiteedihaldussüsteeme. See nõuab ka lisaks tehnilistele ja organisatsioonilistele küsimustele juriidilist tugistruktuuri, et vältida võimalikke riske. Need nõudmised peavad vastama rahvusvahelistele standarditele ja samas võimaldama igas riigis toimida piisavalt autonoomselt. Tavapärane füüsiline infrastruktuur on samuti vajalik ka globaalses perspektiivis, aga need probleemid on väikesed võrreldes e-äri globaalse infrastruktuuriga.