Tõmmiste kuivatamise vajadus
Tõmmiste kuivatamise vajadus tuleneb kahest asjaolust. Esiteks valdava osa
trükiste edasine töötlemine tuleb teostada kõige kiiremas korras. Juhul, kui me
ei astu samme trükiste kuivatamiseks,
siis on vaja värvi looduslikuks kuivamiseks vähemalt ööpäev või enamgi. Seda
aega meil harilikult pole. Juhul kui me ei kuivata tõmmiseid tekivad trükkijate
kõige suuremad vaenlased -tõmmiste määrised ja äratõmme.
Määriseks me nimetame
paberile mittekinnitunud värvi üleminekut eelmiselt tõmmiselt järgmise tõmmise
tagaküljele trükiprotsessis
Äratõmme on määrise erandjuht
juhul, kui kinnitamata värv eelmiselt lehelt kandub tõmmisele paberipaki
raskuse mõjul. Selline trükipraak on üks raskemaid. Hästi trükitud poognad
lähevad praaki. Ja see võib tekkida trükkimisel kõige viimasel hetkel.
Millest selline raske praak
tekkib. See oleneb ennekõike trükitava värvi paksusest ja ka sellest milline on
mitmevärvilises trükis värvide üldkogus. Probleem on seda suurem, mida rohkem
värve korraga trükitakse. Palju oleneb
sellest, kuidas on toimunud antud trükise trükiettevalmistus. Tuletagem meelde
trükiettevalmistajatele UCR ja GCR tehnoloogiaid. Mida vähem on värvi poognal,
seda väiksem on ka määriste tekkimise võimalused.
Määrisetekkimise kohaks on
aga trükimasin.. Kui trükime esimest külge, siis toimub määrise tekkimine
vastuvõtulaual järgmise tõmmise saabudes. Kui aga on tegu kahekülgse trükiga
värv esimeselt tõmmiselt võib üle kanduda juba ofsetkummi katmikule j sealt juba järgnevatele tõmmistele. Määris
võib tekkida ka teistel kohtadel trükimasinas,, kus värskelttrükitud poogen
puudutab masina detailide pinda, nagu poognamasinates poognaid edasi andvaid
silindreid, ja poognaid välja viivaid transportööre ja poognaid transportivaid
transportööre. Rullmasinates on nendeks ennekõike paberlaidu juhtivad
silindrid, voltimise kolmnurgad ja teised voltimise aparaatide osad.
Määristeist hoiduda on
võimalik mitmel viisil:
-
Teostada trükkimine niivõrd õhukese värvikihiga, mis ei tekita määrdumist
-
Kunstlikult kiirendades värvikihi kuivamist
-
Kattes värskelt kuivatatud värv kaitsekihiga
-
Kattes katmiku ja mõned teised pinnad trükimasinas ainetega, mis ei nakku
värske trükivärviga
-
Vähendades kokkupuutepunkte kattes
trükisilindri spetsiaalse klaaskuulikestega kaetud materjaliga
- Luues paberilaiu liikumisel
õhupadjad.