Trükiste kvaliteedi mõiste
Kvaliteetse toodangu garanteeritud saamise teedest
Mida peab tegema tellija selleks, et oleks tagatud kõrge kvaliteediga
toodangu saamine? Mille alusel valitakse tänapäeval otsus tellimuse andmisel
ühele või teisele trükikojale?
Kõigepealt
toimub see tuttavate soovituste järgi. Teiseks informatsiooni allikaks on
trükikodade poolt esitatav teave. Kuid ka selline informatsioon võib olla
ühekülgne, kuna reklaam ja näidised on valikuline. Küll saab selle
informatsiooni alusel teada trükikoja tehnilistest võimalustest.
Tellija ja
teostaja vaheliste suhete reguleerimiseks on välja töötatud standard ISO 9000.
Selles standardis on toodud kvaliteedi
juhtimise süsteem. See süsteem on tegevuste, meetodite ja abinõude kogum, mis
tagab ja hoiab vajalikul tasemel toodangu kvaliteedi tema loomise kõikidel
etappidel.
ISO 9000 alusel tellija ja teostaja vahelised suhted peavad olema järgmised:

Uue skeemi
järgi tellimuse üle andmine tellijale ei piirdu ainult statistilise
kontrolliga. Tellimuse esitamisel teostaja peab esitama tellijale
informatsiooni süsteemi juurutamise kohta tootmises. See peab olema sertifitseeritud
vastavas organisatsioonis. See ongi selleks sidemeks, mis skeemil on tähistatud
sõnaga hindamine.
Seda skeemi
kasutades pannakse tõke praagile mitte tellimise üleandmisel, kui kontroll on
hiline, vaid tootmise käigus. Kvaliteedisüsteem teravdab tähelepanu mitte
kontrollil ja praak pooltoodete eemaldamisele vaid tingimuste loomisele, mis
väldib praagi tekkimise. Aga see on hoopis midagi muud kui lihtsalt kontroll.
Kvaliteedisüsteemi
nõuded kvaliteedi tagamiseks omavad
tervet rida võtteid, mida on kasulik kasutada juba tellimise
vormistamisel. Nende täitmine ongi
selleks informatsiooniks, mida võib kasutada tellija poolt teostaja valimisel
ja teiselt poolt kasutada tõepärase reklaami loomiseks.
Millised
on põhilised näitajad, mis mõjuvad toodangu kvaliteedile? Üldisel kujul võib
eristada järgmisi näitajaid: materjalid, seadmed, tehnoloogiline protsess,
teostajate kvalifikatsioon ja kontrollfunktsioonide tagamine protsessi käigus.
Paber ja värv määravad põhilised
trükitoodangu ekspluatatsiooni tingimused. Paberist otseselt oleneb saadava kujutise kontrast, läbipaistvus, läikivus
ja paberi teised esteetilised omadused. Paberi valikust oleneb kujutise eraldusvõime, tõmmise
gradatsioonilised omadused ja värvide õige edasiandmine. Paberi omadustest oleneb
ka trükise edasise töötluse tulemused: voltimine, poognate kinnitamine,
lakkimine, kiletamine. Värvide omadustest võib anda analoogse informatsiooni,
kuid värvide valikul tellija osaleb aruharva.
Tekkib
küsimus, kas kvaliteetse toodangu saamine on kindlustatud, kui on arvestatud
eelpooltooduga. Vastus on ühene: täit kindlust selles pole, kuna on vaja
arvestada rida täiendavaid tingimusi.
Üheks
selliseks probleemiks on paberi ettevalmistus trükkimiseks. Paberi tarnijate
sõnul peab paber enne trükkimist asuma trükitsehhis teatava aja. Aeg oleneb
sellest kui kiiresti paberi temperatuur tõuseb tsehhi temperatuurini.
Aklimatsiooni aeg oleneb temperatuuride erinevusest tsehhis ja paberil. Juhul
kui seda ei tehta, siis paberi temperatuuri ühtsustamine tsehhi temperatuuriga
toimub trükkimise käigus. Sellega aga kaasneb paberi joonmõõdete muutumine ja
trüki täpsuse langus.
Kui paberi eest vastutab teostaja, siis paberi
aklimatsioon on tema kohustus. Värvide trükkimise täpsuse aga reguleerib
normatiivne dokumentatsioon, mida tuleb täpselt täita.
Kõik muutub
kui tellija tagab paberi tarnimise hilinemisega ja nõuab trükise tiraaži
tähtajalist täitmist. Värvide kohastamise täpsuse eest sellel juhul vastutab
nii tellija kui ka teostaja. Viimane aga peab hoiatama tellijat võimalike värvi
ko9hastamisvigade tekkimise võimalustest.
Terve rida
probleeme trükkimisel võib tekkida juhul, kui tellija nõuab trükkimist paberil,
mida antud trükikoda pole varem kasutanud ja ei oska reguleerida tehnoloogilist protsessi.. Võivad
tekkida tehnoloogilised raskused värvi valikul ja trükkimisel, mis viib suure
ajakuluni ja suurenenud paberikulule. Ka sellisel puhul on vaja, et tellija
võtaks teatava osa tekkivast riskist oma kanda. Ja teeks endale selgeks
võimalikud kvaliteedi kõrvalekalde võimalused protsessi käigus.
Kõik teavad,
et valmistoodangu kvaliteet oleneb seadmetest, millel valmistatakse trükise
tiraaž. Siin omab erilist tähtsust seadmete tehniline olukord. Ühetüübilised
erinevate firmade trükimasinad tagavad praktiliselt samasuguse trükikvaliteedi
muude tingimuste samasuse puhul.
Kuid samal
ajal võib olla erinev nende masinate kulumisaste, seadistuse täpsus ja
kindlustatus tehnoloogiliselt vajalike materjalidega. Masinate kulumisaste viib
aga värvide kõikumisele, erinevale optilisele tihedusele jne. See aga ei olene
valitud paberi kvaliteedist.
Kuid mitte
alati ei vii kauaaegselt kasutavate masinate olemasolu kvaliteedi alanemisele.
Samuti ei taga uute masinate olemasolu mitte alati automaatselt kvaliteeti.
Seega on
kvaliteedi tagamisel veel üks väga tähtis komponent - tootmiskultuur. See
mõiste haarab endasse nii tehnoloogilise protsessi organiseerimise, personali
ettevalmistuse, tegutseva kontrollviisi omamise. Need osad tagavad protsessi
stabiilsuse.
Nii näiteks
trükiprotsessis esile tulevad puuduseid on võimalik kompenseerida
tehnoloogilist protsessi organiseerides. Nii näiteks üleliigset survet, mis on
tingitud trükimasina seisukorrast võib kompenseerida trükiks ettevalmistamise
käigus.. Sellega kõrvalekalded trükise kvaliteedis on võimalik viia miinimumini.
Trükikoja
töötajate professionaalse ettevalmistuse osatähtsus kvaliteedi tagamisel on
suur. Selle tõttu on tellijal vajalik teada trükise teostajad, et teha endale
selgeks võimalikud kõrvalekalded. Kvaliteet oleneb sellest, mitu inimest on ühes ketis, kas tellimuse täitmine to9imub
vahetuste kaupa jne. Tellijal olev informatsioon töötajate kvalifikatsioonist
ja selle tõstmise teedest võimaldab tellijal teha omapoolseid järeldusi.
Erilist
tähtsust tellijale omab aga tehnilise kontrolli süsteem antud ettevõttes. On
vaja teada, kas tehnilise kontrolliga tegelevad tehnoloogid, või on selleks
ette nähtud spetsiaalsed inimesed. Kas antud ettevõttes on loodud trükiste
valmistamisel vajalik süsteem ja kuidas käib selle süsteemi täitmine?. Kõik see
loob ettekujutise kvaliteedile suunatud tähelepanust antud ettevõttes.
ISO 9000
soovitustest on kõige tähtsamad järgmised:
1.
Lepingu sõlmimisel tuleb huvituda
varem täidetud tellimustest ja nende täitmisest. Lepingud ise on täpsust tõstev
faktor.
2.
Tuleb tutvuda
teostaja kvaliteedialaste dokumentidega ja kvaliteedialaste nõuetega. Selliste
dokumentide puudumine näitab kvaliteedialast nõrka tööd ettevõttes.
3.
Tuleb huvi tunda paberiga
varustamise korrast antud ettevõttes.
4. Standart nõuab varem valmistatud toodangu kohta arvamusi. Selle tõttu on selliste
arvamuste olemasolu garantiiks, et
trükitud toodanguga ollakse rahul.
4.
On soovitav
tutvuda antud trükiste valmistamiseks kasutatavate kontrolli abinõudega. Nii
näiteks on vajalik, et trükikojas oleks densitomeeter, mis võimaldaks mõõta
optilisi tihedusi.
5.
Tuleb tutvuda
olukordadega, kui tekib ebakvaliteediline toodang. Tuleb teada, kuidas ettevõte
ületab sellega seotud probleemid: toodangu sorteerimine, trükiste parandamine
kui see on võimalik.