Poogna kiiruse vähendamise seaded

Väga tähtis on poognate väljatoomisel nende kiirus. Masinate konstruktsioonis on terve rida seadmeid, mis võimaldavad vähendada poognate kiirust pea poole võrra. Ilma kiiruse vähendamiseta pole võimalik asetada trükitud poognaid stabiilselt ja täpselt vastuvõtulauale.

Kiirust vähendav seade peab vähendama poogna kinemaatilist energiat. See aga oleneb trükikiirusest ja trükitava paberi massist. Selle tõttu peab olema võimalus reguleerida kiirust vähendavaid seadmeid, arvestades kasutatavat materjali. Reguleeritavateks suurusteks on poognate pidurdusteekond, rullide pöörlemise kiirus ja vaakumi aste rullides.
Eelpool oli meil juttu sellest, et kasutades erineva suurusega kett-transportööri vedavaid ja keti liikumist tagavaid hammasrattaid on võimalik vähendada poognate liikumiskiirust kuni 1,3 korda. Kuid selline kiiruse vähendamine pole aga küllaldane. Selle tõttu on kasutusele võetud pidurdusseadmed, millede juures kasutatakse vaakumseadmeid.

 

Vaakumrulli läbilõige
 
1. Rulli korpus. 2. Vaakumiavad. 3. Rulli kinnitus 4. Võll
Pidurdusseade kujutab endast tervet rida rulle avadega, milledes luuakse vaakum. Rullid asuvad võllil, mida on võimalik liigutada olenevalt trükitava poogna suurusest. Teiselt küljest aga surub poogna rullide vastu spetsiaalne seade. Nii tekib vaakum, mis tõmbab poogna oma külge. Sellele aitab kaasa ka poognale ülalt mõjuv õhujuga. Tänu õhujoale paberipoogen ei tõuse aerodünaamiliste jõudude mõjul. Nii saavutataksegi paberipoogna pidurdumine kuni 60% võrreldes poogna algkiirusega. On olemas trükimasinaid, milledel on võimalik muuta pidurdusrullide kiirust.
Tänapäeva masinates võib kiiruse vähenemise koefitsient tõusta kuni 2,5-3.