Trükiste kvaliteedi mõiste
Kvaliteetse toodangu garanteeritud saamise teedest
Mida peab tegema tellija selleks, et oleks tagatud kõrge kvaliteediga toodangu saamine? Mille alusel valitakse tänapäeval otsus tellimuse andmisel ühele või teisele trükikojale?
Kõigepealt toimub see tuttavate soovituste järgi. Teiseks informatsiooni allikaks on trükikodade poolt esitatav teave. Kuid ka selline informatsioon võib olla ühekülgne, kuna reklaam ja näidised on valikuline. Küll saab selle informatsiooni alusel teada trükikoja tehnilistest võimalustest.
Tellija ja teostaja vaheliste suhete reguleerimiseks on välja töötatud standard ISO 9000. Selles standardis on toodud kvaliteedi juhtimise süsteem. See süsteem on tegevuste, meetodite ja abinõude kogum, mis tagab ja hoiab vajalikul tasemel toodangu kvaliteedi tema loomise kõikidel etappidel.
ISO 9000 alusel tellija ja teostaja vahelised suhted peavad olema järgmised:
Uue skeemi järgi tellimuse üle andmine tellijale ei piirdu ainult statistilise kontrolliga. Tellimuse esitamisel teostaja peab esitama tellijale informatsiooni süsteemi juurutamise kohta tootmises. See peab olema sertifitseeritud vastavas organisatsioonis. See ongi selleks sidemeks, mis skeemil on tähistatud sõnaga hindamine.
Seda skeemi kasutades pannakse tõke praagile mitte tellimise üleandmisel, kui kontroll on hiline, vaid tootmise käigus. Kvaliteedisüsteem teravdab tähelepanu mitte kontrollil ja praak pooltoodete eemaldamisele vaid tingimuste loomisele, mis väldib praagi tekkimise. Aga see on hoopis midagi muud kui lihtsalt kontroll.
Kvaliteedisüsteemi nõuded kvaliteedi tagamiseks omavad tervet rida võtteid, mida on kasulik kasutada juba tellimise vormistamisel. Nende täitmine ongi selleks informatsiooniks, mida võib kasutada tellija poolt teostaja valimisel ja teiselt poolt kasutada tõepärase reklaami loomiseks.
Millised on põhilised näitajad, mis mõjuvad toodangu kvaliteedile? Üldisel kujul võib eristada järgmisi näitajaid: materjalid, seadmed, tehnoloogiline protsess, teostajate kvalifikatsioon ja kontrollfunktsioonide tagamine protsessi käigus.
Paber ja värv määravad põhilised trükitoodangu ekspluatatsiooni tingimused. Paberist otseselt oleneb saadava kujutise kontrast, läbipaistvus, läikivus ja paberi teised esteetilised omadused. Paberi valikust oleneb kujutise eraldusvõime, tõmmise gradatsioonilised omadused ja värvide õige edasiandmine. Paberi omadustest oleneb ka trükise edasise töötluse tulemused: voltimine, poognate kinnitamine, lakkimine, kiletamine. Värvide omadustest võib anda analoogse informatsiooni, kuid värvide valikul tellija osaleb aruharva.
Tekkib küsimus, kas kvaliteetse toodangu saamine on kindlustatud, kui on arvestatud eelpooltooduga. Vastus on ühene: täit kindlust selles pole, kuna on vaja arvestada rida täiendavaid tingimusi.
Üheks selliseks probleemiks on paberi ettevalmistus trükkimiseks. Paberi tarnijate sõnul peab paber enne trükkimist asuma trükitsehhis teatava aja. Aeg oleneb sellest kui kiiresti paberi temperatuur tõuseb tsehhi temperatuurini. Aklimatsiooni aeg oleneb temperatuuride erinevusest tsehhis ja paberil. Juhul kui seda ei tehta, siis paberi temperatuuri ühtsustamine tsehhi temperatuuriga toimub trükkimise käigus. Sellega aga kaasneb paberi joonmõõdete muutumine ja trüki täpsuse langus.
Kui paberi eest vastutab teostaja, siis paberi aklimatsioon on tema kohustus. Värvide trükkimise täpsuse aga reguleerib normatiivne dokumentatsioon, mida tuleb täpselt täita.
Kõik muutub kui tellija tagab paberi tarnimise hilinemisega ja nõuab trükise tiraaži tähtajalist täitmist. Värvide kohastamise täpsuse eest sellel juhul vastutab nii tellija kui ka teostaja. Viimane aga peab hoiatama tellijat võimalike värvi ko9hastamisvigade tekkimise võimalustest.
Terve rida probleeme trükkimisel võib tekkida juhul, kui tellija nõuab trükkimist paberil, mida antud trükikoda pole varem kasutanud ja ei oska reguleerida tehnoloogilist protsessi.. Võivad tekkida tehnoloogilised raskused värvi valikul ja trükkimisel, mis viib suure ajakuluni ja suurenenud paberikulule. Ka sellisel puhul on vaja, et tellija võtaks teatava osa tekkivast riskist oma kanda. Ja teeks endale selgeks võimalikud kvaliteedi kõrvalekalde võimalused protsessi käigus.
Kõik teavad, et valmistoodangu kvaliteet oleneb seadmetest, millel valmistatakse trükise tiraaž. Siin omab erilist tähtsust seadmete tehniline olukord. Ühetüübilised erinevate firmade trükimasinad tagavad praktiliselt samasuguse trükikvaliteedi muude tingimuste samasuse puhul.
Kuid samal ajal võib olla erinev nende masinate kulumisaste, seadistuse täpsus ja kindlustatus tehnoloogiliselt vajalike materjalidega. Masinate kulumisaste viib aga värvide kõikumisele, erinevale optilisele tihedusele jne. See aga ei olene valitud paberi kvaliteedist.
Kuid mitte alati ei vii kauaaegselt kasutavate masinate olemasolu kvaliteedi alanemisele. Samuti ei taga uute masinate olemasolu mitte alati automaatselt kvaliteeti.
Seega on kvaliteedi tagamisel veel üks väga tähtis komponent - tootmiskultuur. See mõiste haarab endasse nii tehnoloogilise protsessi organiseerimise, personali ettevalmistuse, tegutseva kontrollviisi omamise. Need osad tagavad protsessi stabiilsuse.
Nii näiteks trükiprotsessis esile tulevad puuduseid on võimalik kompenseerida tehnoloogilist protsessi organiseerides. Nii näiteks üleliigset survet, mis on tingitud trükimasina seisukorrast võib kompenseerida trükiks ettevalmistamise käigus.. Sellega kõrvalekalded trükise kvaliteedis on võimalik viia miinimumini.
Trükikoja töötajate professionaalse ettevalmistuse osatähtsus kvaliteedi tagamisel on suur. Selle tõttu on tellijal vajalik teada trükise teostajad, et teha endale selgeks võimalikud kõrvalekalded. Kvaliteet oleneb sellest, mitu inimest on ühes ketis, kas tellimuse täitmine to9imub vahetuste kaupa jne. Tellijal olev informatsioon töötajate kvalifikatsioonist ja selle tõstmise teedest võimaldab tellijal teha omapoolseid järeldusi.
Erilist tähtsust tellijale omab aga tehnilise kontrolli süsteem antud ettevõttes. On vaja teada, kas tehnilise kontrolliga tegelevad tehnoloogid, või on selleks ette nähtud spetsiaalsed inimesed. Kas antud ettevõttes on loodud trükiste valmistamisel vajalik süsteem ja kuidas käib selle süsteemi täitmine?. Kõik see loob ettekujutise kvaliteedile suunatud tähelepanust antud ettevõttes.
ISO 9000 soovitustest on kõige tähtsamad järgmised:
1. Lepingu sõlmimisel tuleb huvituda varem täidetud tellimustest ja nende täitmisest. Lepingud ise on täpsust tõstev faktor.
2. Tuleb tutvuda teostaja kvaliteedialaste dokumentidega ja kvaliteedialaste nõuetega. Selliste dokumentide puudumine näitab kvaliteedialast nõrka tööd ettevõttes.
3. Tuleb huvi tunda paberiga varustamise korrast antud ettevõttes.
4. Standart nõuab varem valmistatud toodangu kohta arvamusi. Selle tõttu on selliste arvamuste olemasolu garantiiks, et trükitud toodanguga ollakse rahul.
4. On soovitav tutvuda antud trükiste valmistamiseks kasutatavate kontrolli abinõudega. Nii näiteks on vajalik, et trükikojas oleks densitomeeter, mis võimaldaks mõõta optilisi tihedusi.
5. Tuleb tutvuda olukordadega, kui tekib ebakvaliteediline toodang. Tuleb teada, kuidas ettevõte ületab sellega seotud probleemid: toodangu sorteerimine, trükiste parandamine kui see on võimalik.
Mida peab tegema tellija selleks, et oleks tagatud kõrge kvaliteediga toodangu saamine? Mille alusel valitakse tänapäeval otsus tellimuse andmisel ühele või teisele trükikojale?
Kõigepealt toimub see tuttavate soovituste järgi. Teiseks informatsiooni allikaks on trükikodade poolt esitatav teave. Kuid ka selline informatsioon võib olla ühekülgne, kuna reklaam ja näidised on valikuline. Küll saab selle informatsiooni alusel teada trükikoja tehnilistest võimalustest.
Tellija ja teostaja vaheliste suhete reguleerimiseks on välja töötatud standard ISO 9000. Selles standardis on toodud kvaliteedi juhtimise süsteem. See süsteem on tegevuste, meetodite ja abinõude kogum, mis tagab ja hoiab vajalikul tasemel toodangu kvaliteedi tema loomise kõikidel etappidel.
ISO 9000 alusel tellija ja teostaja vahelised suhted peavad olema järgmised:
Uue skeemi järgi tellimuse üle andmine tellijale ei piirdu ainult statistilise kontrolliga. Tellimuse esitamisel teostaja peab esitama tellijale informatsiooni süsteemi juurutamise kohta tootmises. See peab olema sertifitseeritud vastavas organisatsioonis. See ongi selleks sidemeks, mis skeemil on tähistatud sõnaga hindamine.
Seda skeemi kasutades pannakse tõke praagile mitte tellimise üleandmisel, kui kontroll on hiline, vaid tootmise käigus. Kvaliteedisüsteem teravdab tähelepanu mitte kontrollil ja praak pooltoodete eemaldamisele vaid tingimuste loomisele, mis väldib praagi tekkimise. Aga see on hoopis midagi muud kui lihtsalt kontroll.
Kvaliteedisüsteemi nõuded kvaliteedi tagamiseks omavad tervet rida võtteid, mida on kasulik kasutada juba tellimise vormistamisel. Nende täitmine ongi selleks informatsiooniks, mida võib kasutada tellija poolt teostaja valimisel ja teiselt poolt kasutada tõepärase reklaami loomiseks.
Millised on põhilised näitajad, mis mõjuvad toodangu kvaliteedile? Üldisel kujul võib eristada järgmisi näitajaid: materjalid, seadmed, tehnoloogiline protsess, teostajate kvalifikatsioon ja kontrollfunktsioonide tagamine protsessi käigus.
Paber ja värv määravad põhilised trükitoodangu ekspluatatsiooni tingimused. Paberist otseselt oleneb saadava kujutise kontrast, läbipaistvus, läikivus ja paberi teised esteetilised omadused. Paberi valikust oleneb kujutise eraldusvõime, tõmmise gradatsioonilised omadused ja värvide õige edasiandmine. Paberi omadustest oleneb ka trükise edasise töötluse tulemused: voltimine, poognate kinnitamine, lakkimine, kiletamine. Värvide omadustest võib anda analoogse informatsiooni, kuid värvide valikul tellija osaleb aruharva.
Tekkib küsimus, kas kvaliteetse toodangu saamine on kindlustatud, kui on arvestatud eelpooltooduga. Vastus on ühene: täit kindlust selles pole, kuna on vaja arvestada rida täiendavaid tingimusi.
Üheks selliseks probleemiks on paberi ettevalmistus trükkimiseks. Paberi tarnijate sõnul peab paber enne trükkimist asuma trükitsehhis teatava aja. Aeg oleneb sellest kui kiiresti paberi temperatuur tõuseb tsehhi temperatuurini. Aklimatsiooni aeg oleneb temperatuuride erinevusest tsehhis ja paberil. Juhul kui seda ei tehta, siis paberi temperatuuri ühtsustamine tsehhi temperatuuriga toimub trükkimise käigus. Sellega aga kaasneb paberi joonmõõdete muutumine ja trüki täpsuse langus.
Kui paberi eest vastutab teostaja, siis paberi aklimatsioon on tema kohustus. Värvide trükkimise täpsuse aga reguleerib normatiivne dokumentatsioon, mida tuleb täpselt täita.
Kõik muutub kui tellija tagab paberi tarnimise hilinemisega ja nõuab trükise tiraaži tähtajalist täitmist. Värvide kohastamise täpsuse eest sellel juhul vastutab nii tellija kui ka teostaja. Viimane aga peab hoiatama tellijat võimalike värvi ko9hastamisvigade tekkimise võimalustest.
Terve rida probleeme trükkimisel võib tekkida juhul, kui tellija nõuab trükkimist paberil, mida antud trükikoda pole varem kasutanud ja ei oska reguleerida tehnoloogilist protsessi.. Võivad tekkida tehnoloogilised raskused värvi valikul ja trükkimisel, mis viib suure ajakuluni ja suurenenud paberikulule. Ka sellisel puhul on vaja, et tellija võtaks teatava osa tekkivast riskist oma kanda. Ja teeks endale selgeks võimalikud kvaliteedi kõrvalekalde võimalused protsessi käigus.
Kõik teavad, et valmistoodangu kvaliteet oleneb seadmetest, millel valmistatakse trükise tiraaž. Siin omab erilist tähtsust seadmete tehniline olukord. Ühetüübilised erinevate firmade trükimasinad tagavad praktiliselt samasuguse trükikvaliteedi muude tingimuste samasuse puhul.
Kuid samal ajal võib olla erinev nende masinate kulumisaste, seadistuse täpsus ja kindlustatus tehnoloogiliselt vajalike materjalidega. Masinate kulumisaste viib aga värvide kõikumisele, erinevale optilisele tihedusele jne. See aga ei olene valitud paberi kvaliteedist.
Kuid mitte alati ei vii kauaaegselt kasutavate masinate olemasolu kvaliteedi alanemisele. Samuti ei taga uute masinate olemasolu mitte alati automaatselt kvaliteeti.
Seega on kvaliteedi tagamisel veel üks väga tähtis komponent - tootmiskultuur. See mõiste haarab endasse nii tehnoloogilise protsessi organiseerimise, personali ettevalmistuse, tegutseva kontrollviisi omamise. Need osad tagavad protsessi stabiilsuse.
Nii näiteks trükiprotsessis esile tulevad puuduseid on võimalik kompenseerida tehnoloogilist protsessi organiseerides. Nii näiteks üleliigset survet, mis on tingitud trükimasina seisukorrast võib kompenseerida trükiks ettevalmistamise käigus.. Sellega kõrvalekalded trükise kvaliteedis on võimalik viia miinimumini.
Trükikoja töötajate professionaalse ettevalmistuse osatähtsus kvaliteedi tagamisel on suur. Selle tõttu on tellijal vajalik teada trükise teostajad, et teha endale selgeks võimalikud kõrvalekalded. Kvaliteet oleneb sellest, mitu inimest on ühes ketis, kas tellimuse täitmine to9imub vahetuste kaupa jne. Tellijal olev informatsioon töötajate kvalifikatsioonist ja selle tõstmise teedest võimaldab tellijal teha omapoolseid järeldusi.
Erilist tähtsust tellijale omab aga tehnilise kontrolli süsteem antud ettevõttes. On vaja teada, kas tehnilise kontrolliga tegelevad tehnoloogid, või on selleks ette nähtud spetsiaalsed inimesed. Kas antud ettevõttes on loodud trükiste valmistamisel vajalik süsteem ja kuidas käib selle süsteemi täitmine?. Kõik see loob ettekujutise kvaliteedile suunatud tähelepanust antud ettevõttes.
ISO 9000 soovitustest on kõige tähtsamad järgmised:
1. Lepingu sõlmimisel tuleb huvituda varem täidetud tellimustest ja nende täitmisest. Lepingud ise on täpsust tõstev faktor.
2. Tuleb tutvuda teostaja kvaliteedialaste dokumentidega ja kvaliteedialaste nõuetega. Selliste dokumentide puudumine näitab kvaliteedialast nõrka tööd ettevõttes.
3. Tuleb huvi tunda paberiga varustamise korrast antud ettevõttes.
4. Standart nõuab varem valmistatud toodangu kohta arvamusi. Selle tõttu on selliste arvamuste olemasolu garantiiks, et trükitud toodanguga ollakse rahul.
4. On soovitav tutvuda antud trükiste valmistamiseks kasutatavate kontrolli abinõudega. Nii näiteks on vajalik, et trükikojas oleks densitomeeter, mis võimaldaks mõõta optilisi tihedusi.
5. Tuleb tutvuda olukordadega, kui tekib ebakvaliteediline toodang. Tuleb teada, kuidas ettevõte ületab sellega seotud probleemid: toodangu sorteerimine, trükiste parandamine kui see on võimalik.