Sissejuhatus

Käesolevas peatükis anname ülevaate e-äri juriidilisest raamistikust, teemadest ja aspektidest, mida tuleks e-äri keskkonnas teada: autentimine ja digitaalallkiri, elektrooniline raha, maksusüsteemi aspektid, intellektuaalomandi õigus, juriidiline vastutus, konfliktide lahendamine ja praktika, lepinguõigus, tarbijakaitse, ärikommunikatsioon, isikuandmete töötlemine ja privaatsuse kaitse. Seadused ja regulatsioonid ning nende rakendamine ärikeskkonnas on vajalik, et ära hoida konflikte ja äri ebaõnnestumist. Esmane juriidiline alus äripraktika rakendamisel läbi IKT vahendite on kirja pandud Euroopa Liidu (EL) direktiivis European Directive on e-commerce (Directive 2000/31/EC). Ka suur hulk teisi EL õigusakte puudutavad kaudselt business-to-business valdkonda. Kuigi need seadusaktid ei kata otseselt kõiki ärisuhete aspekte, pakuvad nad väärtuslikku nõu ja indikaatoreid, kuidas ära tunda ja hoiduda ebaausast äripraktikast. Äri valdkonnaga seotud direktiivid on otseselt: Directive 97/7/EC (tarbija õigused), Directive 93/13/EC (lepingud), Directive 2005/29/EC (äripraktika). Lisaks lepingulisele raamistikule tuleb e-äris rakendada ka riiklikku seadusandlust jms äripraktika üldisi reegleid (nt hea tava).

Jätkusuutlik äri põhineb äriettevõtete ja isikute vahelisel usaldusel ja valmisolekul täita kohustusi, mis on võetud endale läbirääkimiste protsessis. Läbirääkimised võivad olla lihtsad, nagu kokku leppimine terminites ja tingimustes (näiteks milline on veebilehe välimus või sisu) või keerulisem protseduur, näiteks lepingute koostamine ja sõlmimine, mis kaasab kommunikatsiooniprotsessi ja võib võtta aega päevi, nädalaid ja kuid, kasutades selleks erinevaid suhtluskanaleid ja meetodeid.

Juba üle 4000 aasta on valitsused ja juhid kasutanud kirjalikke koodekseid oma äride juhtimiseks ja organiseerimiseks. Kuningas Hammurabi koodeks on üks sellised hästi teada tuntud koodekseid. Hammurabi valitses Babüloonias umbkaudu aastal 2000 eKr, ta oli 6. kuningas ja valitses ca 55 aastat. Tema valitsemisaja jooksul oli Babüloonia üks tuntumaid ärikeskusi tolleaegses tsiviliseeritud maailmas. Äri õitses kaubanduses ja kõigis teistes ärivaldkondades, kuna Hammurabi koodeks tagas kindluse ja korra ärisuhetes. Kindlad reeglid sätestati seoses vargustega, isikutevahelise vägivalla ja teiste teemade suhtes.[1]

Koodeksid on loodud ja toimivad õigluse tagamise alusena isikute ja organisatsioonide vahel, vara haldamise protsessides jms. Mil määral koodeksid varalisi õigusi kaitsevad, sõltub riigi valmisolekust tagada õiguste kaitse. Kui seadusandev mehhanism on nõrk, siis ka isikute õiguste, vara jne kaitse on nõrk ja lõpeb vara kaotusega. See viib tähelepanekuni, et äripartnerite vaheline usaldus põhineb riigi võimel suunata erinevaid koodekseid (seadusandlust, regulatsioone ja määrusi). Riikides, kus on nõrk seadusandlus ja vähene usaldusväärsus, on ka ettevõtetel raskem luua usalduslikke ärisuhteid, nii oma riigis kui ka välismaal asuvate teiste ettevõtetega. Taoline usaldusväärsuse puudus teeb keeruliseks rahvusvahelise äri ja seab piirid kaubandusele ning ettevõtete vahelistele ärisuhetele.

E-äri põhineb “äritehingute teostamisel elektrooniliselt organisatsiooni eesmärkide saavutamiseks”. Elektrooniliste vahendite kasutamine äriprotsesside teostamiseks, isegi läbirääkimisteks, ei vähenda usaldusväärsuse vajadust partnerite vahel, aga vahe on selles, kuidas, mil viisil see usaldus tagatakse.

[1] http://www.ojp.usdoj.gov/ovc/assist/nvaa/ch04hslaw.htm