IKT kui teadmus
IKT teadmuse all on mõeldud siin peamisi teadmisi, mida läheb tarvis
igapäevaste raskustega toime tulles, mis puudutab IKT süsteemide toimimist,
nagu näiteks süsteemi vead, mida saab parandada. See teadmus erineb
organisatsiooniti. Riistvara, süsteemid, rakendused ja võrgu seadistamine ei
ole ilmselt ühesugused igas ettevõttes, mis teeb võimatuks universaalsete
lahenduste pakkumise.
Enamikes ettevõtetes on olemas inimene, mõnes isegi mitu, kes kutsutakse
kohale siis, kui asjad lähevad valesti, süsteemid ei toimi. See inimene on
tavaliselt keegi, kes huvitub süsteemidest, tunneb süsteemi ja rakendusi
tehniliselt väga hästi, on kiire uue õppimisel ja tulemustele orienteeritud.
Seda töötajat võib defineerida kui “superkasutajat”, kaastöötajad peavad
teda targaks ja õpetatud inimeseks, kes on alati valmis aitama tehniliste
probleemide korral. Kaastöötajate jaoks on plussiks see, et nn “superkasutaja”
ei ole tegelikult tehnikainimene, pigem tavakasutaja nagu kõik teised,
hõlbustades probleemide seostamist, mis igapäevaselt esile kerkivad.
Superkasutaja on harva spetsiaalselt koolitatud kui süsteemide hooldaja või
administraator. Ta pühendub probleemile siis, kui see esile kerkib niikaua kuni
viga on korrigeeritud või põhjus kõrvaldatud.
Olemasolevate teadmiste, teadmuse dokumenteerimise tähtsust ei saa kunagi
üle rõhutada, eriti kui tegemist on ettevõtte IKT infrastruktuuriga. Kui ettevõte
hangib IT süsteemi, riistvara, tarkvara ja võrgud, on heaks tavaks lasta
dokumenteerida ka kõige enamlevinumad vead, mis võivad ilmneda tegevuste käigus
ja luua ettevõtte IKT kasutamise käsiraamat koos vastavate toote kirjeldustega.
Antud käsiraamat on väärtuslik ka edasisel süsteemi hooldamisel. Seda
käsiraamatut peaksid pidama ja täiendama vastavad inimesed ettevõttes: IT
administraator, IT spetsialist ja /või nn superkasutaja.
Võttes aluseks teenusepakkuja poolt saadud soovitused ja teabe, töötades
läbi IT toodete käsiraamatud, tuleks koostada süsteemi hoolduse jaoks vajalik
nimekiri. See peaks sisaldama vajaliku informatsiooni nagu süsteemi
teenusepakkujate kontaktid, nimed isikutest, kes on tegelenud ettevõtte IT
süsteemi arendamisega ja tunnevad seda, viited veebilehtedele, kust saab
kasutajatuge jne. Eesmärgiks on koguda võimalikult täielikult teavet vigade
juhtimise ja halduse kohta. Et oleksid olemas vastused küsimustele, kui
süsteemis ilmnevad vead. Kõigi töötajate panus antud nimekirja täiendamisse on
oluline.