E-ärile lähenemine

E-äri mudelid on konkurentsi ja äri uuenduste tõttu muutunud üha enam IKT-st sõltuvaks. Need hõlmavad mitmeid kategooriad, näiteks hankimine (catalogue hub), omandus (consortia bound), teenused (oksjonid), tulu- ja varustuskanalid (pay-per-view, micro payment).

Suuremamahulised äriprotsessid arendatakse funktsionaalsete üksustena, näiteks kliendisuhete juhtimine (CRM), ettevõtte ressursside juhtimine (ERP), hankehaldus (SCM), mobiilsete ressursside haldus (MRM) ja ärianalüüs (Business Intelligence). Alltoodud joonis on üks võimalus erinevate üksuste kujutamiseks lähtuvalt nende kasutamisest ning teiste sisemiste või välispartnerite ja -süsteemidega integreerimisest.

 

 
Peamised funktsioonid süsteemide kaupa sorteerituna on tavaliselt järgnevad:

    * Ettevõtte ressursside juhtimine (ERP)
          o Raamatupidamine
          o Finantsarvestus
          o Varude juhtimine
          o Pangatehingud (Interneti vahendusel)
          o Personalijuhtimine
          o Ressursside planeerimine ja optimeerimine
    * Kliendisuhete juhtimine (CRM)
          o Info klientide ja nende kontaktisikute kohta
          o Klienditellimuste ajalugu
          o Analüütilised tööriistad klientide tähtsuse määramiseks
          o Suhtluse juhtimise tööriist (e-kirjade saatmise ja helistamise võimalus)
    * Hankehaldus (SCM)
          o Hankijate pakutavate toodete ja teenuste loetelu
          o Tellimuste haldus
          o Laoinfo vahetamine e-äripartnerite vahel (automaatselt Interneti vahendusel)
    * Veebilehe sisuhaldussüsteem (CMS)
          o Kauplemine ja reaalajas müük veebi vahendusel
          o Ettevõtte (toodete) veebileh(ted)e haldus
          o Tagasiside haldus
    * Siseveeb
          o Dokumentide haldus
          o Teadmusjuhtimine


Vastavalt, uued IKT mõjuga äri arhitektuurid – nagu rakendusteenuste pakkumine (ASP – Application Service Provision), teenustepõhine tarkvaraarhitektuur (SOA – Service Oriented Architecture), tellitavad teenused (On-demand services), arvutusressursside rent (Utility Computing), reaalaja infrastruktuur (RTI – Real-Time Infrastructure) ja mitmed muud – näitavad ettevõtete IKT kasutuse uusi suundi ning suurendavad ettevõtte ning tema klientide ja hankijate süsteemide vastasmõju.

E-äri üldise strateegia loomisel võib läheneda lihtsalt või laiapõhjaliselt. Laiapõhjaline lähenemine tähendab ettevõtte ärimudeli[1], äriprotsesside[2] ja IKT arhitektuuri valikut ja/või ümberorienteerimist vastavalt ettevõtte eesmärkidele, kasutades IKT-d optimaalselt. VKE-de jaoks võib olla atraktiivne lihtne lähenemine. See tähendab keskendumist olemasolevale infovoole ning võimaluste otsimist IKT kasutuse suurendamiseks, s.o ettevõtte tegevuste pöördprojekteerimine.

[1] Wikipedia - Ärimudel kirjeldab laia hulka formaalseid ja mitteformaalseid mudeleid, mida ettevõtetes kasutatakse mitmesuguste äriaspektide – nagu tööprotsesside, organisatsioonistruktuuride ja finantsprognooside – kirjeldamiseks.

[2] Wikipedia - Äriprotsess on ühendatud tegevuste kogum, mille abil luuakse lisaväärtust teisendades sisend suurema väärtusega väljundiks. Nii sisend kui väljund võivad olla asjad ja/või info ning muundamise võivad teostada inimesed, masinad või mõlemad.