E-äri lahenduste rakendamine

E-äri eduka rakendamise ja tööshoidmise olulised faktorid on täielik tippjuhtkonna toetus, tõhus projektijuhtimine ja ligipääs vajalikele teadmistele ja kogemustele. E-äri operatsioonide planeerimine peaks olema pika perspektiiviga eesmärk, kus üleüldine ühilduvus IKT-lahendustega ning nende koos toimimine peaks olema kõrge prioriteet.

Tüüpiliselt peaks suuremas ettevõttes uue rakenduse juurutamise plaan sisaldama järgmist:

1. Uue töökeskkonna ettevalmistus:
  • Strateegiliste meeskondade loomine ja töösse suunamine
  • Toetava materjali olemasolu tagamine

2. Rakenduse paigaldamine ja kohandamine
  • Andmeedastuseks uue infrastruktuuri loomine (kui vajalik)
  • Uue rakenduse testimine
3. Koolitus:

  • Kõik töötajad
  • Üldine eeliste ja paranevate töötingimuste tutvustus
  • Juhid
  • Üleüldine rakenduse ülevaade ja väärtusplaan (juhi vaade)
  • Osakonnad
  • Üleüldine rakenduse ülevaade ja väärtusplaan (töötajate vaade)
  • Rakenduse kasutus

4. Väljavahetamise periood – uue süsteemi kasutuselevõtt
  • Üksikute töötajate toetamine
  • Tööjuhendite ettevalmistus
  • Eelmise rakenduse andmete arhiveerimine

5. Paigalduse lõpetamine
6. Tööprotseduuride käivitamine

Enamus VKE-del ei ole sisemist IKT eksperti, kellel oleks vajalik ülevaade e-äri süsteemi projekteerimiseks ja tasemel töös hoidmiseks. Kuigi lahenduste pakkujad pakuvad oma süsteemidele koolitust ja tuge ning mõnikord on abiks ka üldvaate saamisel, võiks juht otsida nõu ka erapooletutelt konsultantidelt. Kui üht ettevõtet teenindab mitu IKT teenusepakkujat, siis probleemide korral on vastutus sageli „hallis alas“, kus iga pakkuja tõestab, et tema lahendus on kvaliteetne. Sageli peab firma (ostja) kandma kahju, paljudel juhtudel seetõttu, et ta ei saa probleemi olemusest aru ning ta soovib eelkõige süsteemi töö võimalikult kiiret taastamist. Suurettevõtetes on IT-juht (CIO) vastutav kogu süsteemi töö eest ning on võimeline süsteemi riketeks valmistuma ning oskab teenusepakkujatelt nõuda vajalikku teenust ja koolitust. Tema ülesanded on:

  • Organiseerida IKT süsteeme nii, et need toetaks kõiki äriprotsesse
  • Tagama kasutajate rahulolu (ka Interneti teel pöörduvate kasutajate)
  • Optimeerima IKT vahendeid (hoidma kulud kontrolli all ning tootma lisaväärtust efektiivsete andmetöötlusmeetodite abil)
  • Tagama infosüsteemide usaldusväärsuse ja vähendama vigade mõju
  • Olema kursis peamiste uute tehnoloogiatega. IKT uuendused võivad ettevõtetele pakkuda uusi ärivõimalusi.

Majasisese inimese koolitamine IKT süsteeme igapäevaselt juhtima on investeering, mis tasub end väga kiiresti. See kehtib iga suurusega ettevõtte kohta. See inimene ei pea olema IKT haridusega, lihtsalt tehnilise huviga, organiseeritud, tähelepanelik, avatud mõtlemisega ning soovima teisi aidata tegeledes nende sagedasemate või harvemate probleemidega. Seda isikut peaks koolitama, kui uut süsteemi ostetakse või olemasolevat laiendatakse. Ta peaks olema alati kohal, kui teenusepakkuja tehnik on ettevõttes midagi uurimas või remontimas. Lõpuks saab ta piisavalt kompetentseks, et teada süsteemide kohta kõik mida vaja, vähemalt piisavalt, et süsteeme töös hoida.