Käesoleva staatuse hindamine

E-äri võimaldajatena me kirjeldame võimalikke tehnoloogiaid koos vajalike täiendavate teenustega, vajalikku infrastruktuuri vastavate võimalustega, mida pakub laiem üldsus, seadusandlus, standardid ja usaldus e-äri keskkonna vastu. Need teemad sõltuvad väga palju kontekstist, näiteks riik, konkreetne majandusharu jne.

Otseselt tehnoloogiaga mitte tegelevale ettevõttele on see ainult ärieesmärkide rakendamist hõlbustav vahend, olla uus või parem teenuse-pakkuja, parandada produktiivsust, tõsta kvaliteeti jne. Seda tüüpi väike-ettevõte peaks kasutama ainult valmis tehnoloogiat. See tähendab, et teiste ettevõtete positiivsed kogemused ja vastav tarkvara on juba olemas ja saadaval. Vajalik oskusteave tehnoloogia rakendamisest peaks olema samuti saadaval. Kui ettevõttel endal ei ole vajalikku oskusteavet, peaks seda olema võimalik osta. Teenuste sisseostmine on hea lahendus väheste kogemustega ettevõttele. Lepingute hulgas peaks kindlasti olema ka teenuste kasutamise leping. Mõned teemad, mis tuleks sellega seoses läbi arutada:


  • Kas soovitud funktsionaalsus on teostatav või jääb sinna teatud hulk määramatust?
  • Kas vajalikud täiendavad teenused on turul saadavad?
  • Kas esitatud tingimused nõuavad ka uusi sisendeid ja väljundeid tehnoloogiates?


E-ärisse sisenemiseks on vaja kergesti juurdepääsetavat ja kasutatavat infrastruktuuri ning vastavaid teenuseid. Need sõltuvad konkreetsest e-äri teemast, kuid mõned näited on alljärgnevad:


  • Peamised äritegemise vahendid nagu e-autoriseerimine, e-identiteet ja e-makse võimalused;
  • Teenused, mida on tarvis lõpp-tarbijani jõudmiseks (kahe erineva osapoole vahel nagu klient ja teenusepakkuja) – e-äri tegevuste linkimine ja töötlemine;
  • Teenused, mida on vaja infovahetuse automatiseerimiseks e-äri süsteemide vahel ja ressursside jagamiseks ja juurdepääsuks;
  • Spetsiaalsed tarbijale mõeldud lahendused, e-äri süsteemi kasutajaliidesed.

E-äri toimimise jaoks on vaja üles loetleda kõik vajaminevad infrastruktuuri teenused, kontrollida nende kättesaadavust ja ligipääsetavust kasutatavuse, hindade ja usaldusväärsuse seisukohast.

E-äri alustades tuleb tunda vastavat seadusandlust ja võimalikke erinevusi sellest, mis kehtivad traditsioonilisele ärimudelile. Riiklikud seadused enamasti toetavad e-äri, Euroopa tasandil eksisteerivad siiani rahvuslikud erinevused ja juriidilised takistused, mis mõjutavad piiride-ülesed elektroonilisi tehinguid. Peamised teemad, millega tuleks tegeleda äri rakendamisel:

  • Elektrooniliste dokumentide juriidiline kehtivus;
  • Elektrooniliste dokumentide tunnistamine;
  • Riiklik administratiivne ja juriidiline praktika digitaalallkirja, e-arvete ja lepingute rakendamise valdkondades;
  • Tarbijat puudutav informatsioon ja selle kaitsmine;
  • Turvalisus;
  • Alaealiste õiguste kaitsmine;
  • Vaidluste lahendamine.


Hea teada, et kuigi enamikes riikides on arenenud äriseadustik, siis mõnel pool on siiski tarvis teatud dokumente paberkandjal, nagu nt volitused vms dokumentatsioon.

Tänapäeva võrgustunud keskkonnas on äriprotsesside ja süsteemide kiirus ja operatiivsus kriitilise tähtsusega. Siin mängivad suurt rolli standardid, mis toetavad äri operatiivsust. Ehitades e-äri süsteemi või ostes valmis toote (süsteemi), peab ettevõte tundma kehtivaid standardeid ja võimalikke piiranguid (paljusus, standardi puudumine,...) vastavas e-äri valdkonnas. Standardi puudumine võib suurendada ettevõtte finantsriske ja vajadust uute investeeringute järele.

E-äri iseloomustab suuresti usaldusväärsuse tähtsus. Äri tegevad osapooled tunnevad teineteist sageli liiga vähe või ei tunne üldse. Sageli asuvad nad ka füüsiliselt eri piirkondades, seetõttu ei saa nad arvestada füüsilise kohtumisega, käepigistuste, keha-keele ja ühise jurisdiktsiooniga, sageli neil ei olegi ühiselt defineeritavat õigussüsteemi. E-äris on usaldusel kriitiline tähtsus nii kliendi kui ka teiste ettevõtetega suheldes. Kui üks osapool sõltub teise käitumisest, siis ebakindlus üksnes tõstab riske. Neid riske võib juhtida ja maandada mitmel viisil, kuid neid ei saa täielikult katta ja välistada. E-äris on teise osapoole usaldamine mõningate tehingute puhul lihtsalt eelduseks.

E-äri alustades peaks ettevõte hindama oma usalduse taset. Järgnevalt mõned näited teemadest, mis mõjutavad ettevõtete vahelist usaldust:

  • Märkimisväärne risk avalikustada teise osapoole või osapoolte andmed
  • Märkimisväärne risk ühele või mitmele osapoolele pikema aja jooksul
  • Usaldusväärsuse puudus eri osapoolte vahel, eriti kaubavahetusega seotud protsessides;
  • Läbipaistvus ja tõendite kättesaadavus, identifitseerimise võimalused, lokaliseerimine füüsilises ruumis, teise osapoole, kaupade, turu operaatori ja teiste vahendajate hindamise võimalused, vahendajate identifitseerimine ja nende asukoha määramine;
  • Eelnev mitmekülgne kogemus turul, sh ka kaubanduslikel teemadel;
  • Reputatsioon ja kogemustega partnerite soovitused, reputatsiooni tagajad, tuntud brändinimed;
  • Tehingu andmete turvalisus, alternatiivid, mis vähendavad andmete avalikustamise riske.

Ka tarbijad on tõsiselt mures usaldusväärsuse pärast. Nende mured võib jaotada järgnevateks kategooriateks:
  • Usaldus turvaküsimustes, kui teatud väärtusi on edastatud elektroonilisi kanaleid pidi, tehingutes e-äri organisatsiooniga. Väärtuseks võib olla raha, mis on makstud või laekunud kaubad, pakutud teenused ja kindlustunne, et ebasobivad tooted võib tagasi saata;
  • Usaldus ja privaatsus personaalsete andmete edastamisel elektroonilistes tehingutes.