Mis on E-äri?

Internet kui ülemaailmse e-äri fundamentaalne alustala on rakendust leidnud maailma suurima kaupade ja teenuste jaotuskanalina ning on ühtlasi rahvusvahelise äri-koostöö toimimise aluseks. See tähendab täiesti muutunud majandust, uusi turgusid ja majandusharu struktuuri, tooteid ja teenuseid ning nende liikumist, turu/tarbija segmente, tarbija väärtusi, tarbija-käitumist, ametikohti ja tööturgu.

E-äri termin viitab info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) kasutamisele eesmärgiga maksimeerida äri-protsesside tõhusust, tunnustades ja kaasates nii sisesed kui ka välised protsessid. Lihtsustatult võib e-äri defineerida kui “äri tegemine elektrooniliselt, toetades organisatsiooni eesmärke”.

Missugustel juhtudel ettevõtte ajab e-äri? Toome järgnevalt mõned näited:

  • Ta suhtleb elektrooniliselt oma äripartnerite, klientide ja tarnijatega;
  • Ta suhtleb elektrooniliselt teiste ettevõtetega toodete ja/või teenuste tellimiseks;
  • Ta müüb tooteid või teenuseid Interneti kodulehekülje kaudu;
  • Ta kasutab veebi vahendeid informatsiooni hankimiseks, nagu näiteks hinnad ja toodete ülevaated;
  • Ta kasutab veebi vahendeid uuringuteks, nagu näiteks majandusharu/ turu arengusuunad;
  • Ta kasutab veebi vahendeid infopakkumiseks oma toodete ja teenuste kohta;
  • Ta kasutab Interneti teenuseid e-panganduses ja oma arvete maksmisel.

Ükski e-äri liik ei ole tingimata parem kui mõni teine. See sõltub iga äri konkreetsetest vajadustest, mis tüüpi e-äri on neile sobivaim lahendus. E-äri olemust mõjutab see, kuidas ettevõte näeb oma strateegiat ja tegevusi; see on midagi enamat kui lihtsalt tehnoloogiliste vahendite kasutamine. Enamik äriettevõtteid on alustanud oma protsesside ümber kujundamist e-äriks, investeerides e-maili, internetti ja veebi-põhistesse teenustesse. Need moodustavad raamistiku ettevõtte e-äri strateegiale ja loovad baasi, millest on võimalik luua ärikliendile suunatud (business-to-business) ja tarbijale suunatud (business-to-consumer) suhete võrgustik.

Ettevõte peaks aeg-ajalt uuesti läbi vaatama oma äritegevuse meetodid ja küsima endalt, mis peaks olema ja mis on käesoleval interneti-ajastul fookuses. Äri- ja IKT valdkonna kogemusi tuleks kasutada käsikäes: e‑äri peaks põhinema rohkem äri-strateegial kui vaid pelgalt tehnoloogiliste vahendite kasutamisel. Välja tuleks selgitada äriprotsesside tuumik, reaalsed ja potentsiaalsed e-äri võimalused läbi analüüsida ning e-äri integreerimine eksisteerivasse ärisüsteemi sisse planeerida.

IKT tehnoloogia ühendamine äriprotsesside tuumikuga võimaldab saavutada uusi tasandeid suhetes klientidega, vahendajatega, tarnijatega ja partneritega. Peamised valdkonnad, kus e-äri võimaldab maksimaalset ärilist väärtust saavutada, on: kliendisuhtlus, tarneahela juhtimine, e-kaubandus. IKT tehnoloogia kasutamine võimaldab need kolm äri-kriitilist protsessi muuta üheks efektiivseks süsteemiks.

Ettevõtte e-äri võib vaadata läbi nelja võtmeaspekti:

E-äri strateegia ja juhtimine – suunab e-äri ohtusid ja võimalusi. Sobivaim strateegia ettevõttele alustamiseks võib olla “oodata ja vaadata”, aga isegi sellisel juhul peaks ettevõte viima läbi teatud protsessid tulemusteni jõudmiseks. Enim haaratud tegevused võivad kaasata töö kliendiga e-äri vahendite kaudu, rakendades näiteks e-hanget, teostades erinevaid tehinguid ja kasutades selleks e-äri kui turgu või tarne-ahela koostööd.
Suhete võrgustikud ja ühendused – e-äri vastastikune toime sidusgruppidega: kliendid, partnerid, töötajad, hankijad, konkurendid, valitsusasutused.
Kommunikatsioon ja informatsioon – kuidas ettevõte saab parandada, rikastada ja muuta infoliikumist sidusgruppidega läbi e-äri. See võib kaasa tuua informatsiooni mahu ja ulatuse uurimise, mis on kättesaadav kasutamiseks.
Protsess ja kultuur – mõju, mida e-äri omab protsessidele äri-organisatsiooni sees ja ärikultuurile. Kui jätkusuutlik e-äri kasutamine ja areng on saavutatud, on vaja vaid kohanduda sel viisil töötama ja muuta sarnaselt (töö)protsesse.