Pilootuuring

PILOOTUURINGUD

Sissejuhatus

Selles peatükis leiate näited Eesti, Läti ja Leedu väikese ja keskmise suurusega ettevõtetest, mis kirjeldavad nende tegevusi seoses tarneahalega.
Projekti raames külastati ja interviueeriti ettevõtteid ning jälgiti erinevaid aspekte. Tulemused ja soovitused on koondatud siia, et luua ettekujutus, mida selles valdkonnas peaks tegema ja kuidas seda rakendada. Projekti meeskond tänab kõiki ettevõtteid, kes olid väga koostöövalmis ja aitasid selle käsiraamatu koostamisel.

 

Trükitööstuse pilootuuringud

OÜ B2 (Eesti)

Sissejuhatus

B2 on Eesti trükiettevõte, kes toodab erinevaid pabertooteid (nt brošüürid, märgised, voldikud, jne). Ettevõte valiti antud uuringusse, sest nad olid eelnevalt kursis tarneahela juhtimise põhimõtetega, kuid ei olnud lisanud antud aspekte oma keskkonnajuhtimissüsteemi, ning seega soovisid parendada antud meetmeid.

Ettevõtte juhtkond toetab keskkonnategevuste läbiviimist ning on seadnud eesmärgiks keskkonnajuhtimise sertifikaadi (ISO 14001) saamise. Ettevõttes tehtavad keskkonnaalased otsused põhinevad suurel määral välisklientide rahulolul, sest antud kliendid nõuavad keskkonnajuhtimise sertifikaate või sarnaste meetmete rakendamist ettevõttes.

Ettevõtte profiil :

Nimi

OÜ B2 Eesti

Käive

770 tuhat EUR (2004)

Asutamise aasta

1967

Töötajate arv

35 (2 administratsioon, 33 tootmine)

Põhilised tooted

Brošüürid, voldikud, märgised

Põhilised turud

Eesti, Norra, Rootsi, Soome

Põhiline toormaterjal

Paber, kemikaalid (värvid, tint, lahustid)

Toormaterjali päritolu

Eesti

 

Suhtlemine tarneahelas

Põhilised osapooled

B2 toodab tooteid ainult vastavalt klientide nõudmistele, ise ei tegele tootearenduse ega oma toodete tootmisega/müümisega lõpptarbijale.

Tootearendus ning materjalide ostmine

Materjali ostmise protsess algab kliendi nõudmisest - millist materjali (nt paber) ta oma toote jaoks soovib. Seejärel arvutab müügispetsialist vajaliku toormaterjali koguse (nt paberi suurus arvutatakse spetsiaalse arvutiprogrammiga, mille eesmärk on toota võimalikult vähe jäätmeid) ning annab info edasi lattu. Lao spetsialist arvutab laos olemasoleva materjali koguse ning koguse, mis on vaja juurde tellida - eesmärk on mitte osta väga suuri koguseid korraga lattu seisma, vaid vastavalt vajadusele teha tellimus. Kui tegemist on mõne uue kemikaaliga, siis määrab ostu kriteeriumid ning tarnija valiku tootmisdirektor, tegevjuht ning trükkal. Ost tehakse alati laotöötaja poolt. Pärast ostu sooritamist ning kemikaali kätte saamist loevad ning hindavad spetsialistid (tootmisdirektor, juht) toote spetsifikatsiooni (ohutuskaart) ning trükkal teeb lõpliku otsuse kemikaali kasutamise kohta tootmisprotsessis.

Toodete turustamine

Müügiosakond vastutab klientidega suhtlemise eest, kui tekib probleeme või tehnilisi lisaküsimusi, aitab tootmisdirektor. Ettevõtte jaoks on kõige tähtsamad klientide soovid ja nõudmised, enda keskkonnaspekte rõhutata, kui klient ise ei küsi.


Kokkuvõte suhtlemise suundadest ning tarneahela juhtimisest

Suhtlemine tarnijatega


  • Ettevõttel ei ole defineeritud kriteeriumit tarnijate valimiseks, sest Eesti turul on väike tarnijate valik. Seega koostöö olemasolevate tarnijatega on stabiilne ning usalduslik. Kõik materjalid ostetakse välismaa tootjate kohalike esindajate käest. Suhtlemine tarnijatega keskkonnaküsimustes ei ole pidev, toimub vastavalt kliendi soovidele, kui klient nõuab, siis nõutakse seda ka tarnijalt.
  • Mõnes aspektis siiski arvestatakse materjali valikul keskkonnakriteeriumitega:
  • Kemikaalid: värvide/tintide koostises ei tohi olla väga ohtlikke aineid - eriti oluline on see toiduainete ja ravimite pakendite märgiste trükkimisel.
  • Paber: vähem jäätmeid.
  • Materjalide keskkonnakriteeriumid on määranud tootmisdirektor, kuid need pole dokumenteeritud.
  • Tarnijad ise ei paku koolitusi ega informatsiooni keskkonnasõbralike materjalide kohta, v.a. paberi tootjad. Paberi tootjad korraldavad koolitusi ning esitlevad uusi tooteid (k.a. keskkonnasõbralikud paberid), kuid üldiseid keskkonnasõbralikkuse aspekte koolitustel ei tutvustata.
  • Tarnijatega suhtlevad lao spetsialistid. Mõnikord on ka suhtlusesse haaratud müügispetsialist (kes annab pabertoodete kohta tehnilise spetsifikatsiooni) ja tootmisdirektor (kes määrab kriteeriumid kemikaalidele). Lao töötajad ei ole kaasatud ettevõtte keskkonnastrateegiate välja töötamisse. Kuid nad teevad koostööd tootmisosakonnaga spetsiifiliste kemikaalide ostmisel.
  • Samuti pole lao töötajad koolitatud keskkonnaalastel teemadel. Ettevõttes puuduvad keskkonnaküsimusi puudutavad juhendid ning uute töötajate koolitussüsteem antud valdkonnas.

Suhtlemine klientide ja tarbijatega

  • Müügiosakond suhtleb klientidega. Spetsiifiliste või tehniliste küsimuste korral abistab neid tootmisosakond.
  • Müügiosakonna jaoks on kõige olulisem klientide rahulolu ning nende soovid. Ettevõtte enda keskkonnaaspekte ei tutvustata, neid esitletakse ainult suurtele välisklientidele.
  • Müügiosakonna töötajad pole saanud koolitust keskkonnateemadel, nende töö põhineb kliendi soovide täitmise. Tavaliselt on klientidel oma nägemus, mida nad saada soovivad ning keskkonnaspekte ei rõhutata. Kui kliendil puudub nägemus, siis aitavad müügiosakonna spetsialistid leida lahendusi, kuid keskkonnasõbralikkus pole esimene asi mida pakutakse (tavaliselt on esimeseks asjaks hind, kiirus ning turvalisus).
  • Kuna B2 ei tooda otseselt lõpptarbijale, ei ole nad ka kursis üldsuse keskkonnateadlikkusega ning ei reklaami ennast kui keskkonnasõbralikku ettevõtet. Samuti ei pane nad ka oma toodetele spetsiaalseid keskkonnasõbralikkust näitavaid märgiseid.


    Suhtlemine teiste ettevõtetega
  • Teiste ettevõtetega suhtlemine põhineb isiklikel kontaktidel; avalikku suhtlemist ettevõtetega ei toimu, kõik on väga konfidentsiaalne.


Soovitused tegevuse parendamiseks

Üldine

  • Määratle kirjalikult spetsiifilised kvalitatiivsed ja kvantitatiivsed keskkonna eesmärgid väljunditele, sisenditele ja protsessidele.
  • Rakenda keskkonnastrateegia oma olemasolevasse tarneahela juhtimise tegevusse, hangetesse ja müügiprotsessi.
  • Pea meeles: Tarneahel algab toormaterjali päritolust ning lõpeb kui toode on kasutuselt kõrvaldatud või ümber töödeldud.


Töö ja suhtlemine tarnijatega

  • Tööta välja selge kriteerium tarnijate ja materjali valikuks.
  • Määratle materjali valiku keskkonnakriteerium (nt vähem jäätmeid, ohtlike ainete sisalduse puudumine, jne).Otsus peab arvestama ohutuse küsimusi ning komponentide ja jäätmete ümbertöötlemise võimalusi.
  • Määratle oma tarnijate keskkonnategevuse eesmärkide meetmed (nt kõigil peab olema ISO 14001/EMAS sertifikaat aastaks 2010).
  • Arvesta tarnijate keskkonnamahtusid hetkel ning tulevikus (juhul kui sa soovid muuta toodet või protsessi, kas nad on võimelised sulle teenuseid pakkuma).
  • Moodusta töögrupp antud kriteeriumi pidevaks arendamiseks ja uuendamiseks (1-2 korda aastas).Kaasa keskkonna-, tööohutuse-, tootmise- ja müügispetsialistid.
  • Dokumenteeri antud kriteerium.
  • Koolita tarnijatega suhtlevaid töötajaid antud kriteeriumi kastutamiseks. Tööta välja juhendid kriteeriumi kasutamiseks ning uute töötajate koolitamiseks.
  • Praktiseeri selget, pidevat ja vahetut suhtlemist tarnijatega keskkonnaküsimustes ja ootustes. Küsi neil lisateenuseid, mitte ainult müümist!
  • Informeeri neid oma ootustest keskkonnategevuste osas.
  • Küsi neil koolitusi keskkonnaküsimustes.
  • Anna neil tagasisidet nende toodete kohta. Kui plaanid muuta tehnoloogiat, palu neil antud protsessis osaleda, kaasa neid tootearendusse; varane tarnijate kaasamine otsustusprotsessi on kriitiline faktor keskkonna seisukohast.
  • Nõua ajakohast informatsiooni keskkonnasõbralike materjalide ja tehnoloogiate kohta.
  • Külasta neid, et näha nende keskkonnaalast tegevust.
  • Pöördu tarnijate poole jäätmeid ning jäätmete töötlemist puudutavates küsimustes.

Ostuosakonna töö

  • Kaasa ostuosakond ettevõtte keskkonnastrateegiate väljatöötamisse. Lisa ostuosakonna tööprotseduuridesse vastutus keskkonnasõbralike materjalide, tehnoloogiate ja vähem ohtlike asenduste otsimise eest.
  • Kindlusta, et ostuosakond teeb koostööd toomisosakonnaga, et tagada ostetavate materjalide taaskasutatavus / ümbertöödeldavus, vähendada ressursside kasutamist ning jäätmete tekkimist, jne.
  • Ostuosakonna töötajad peavad olema kursis ning oskama kasutada põhilisi keskkonnavahendeid, nagu elutsükli juhtimine, tarnijate keskkonnajuhtimise auditeerimine, asenduste hindamine, keskkonnasõbralik pakendamine, keskkonnategevuse juhtimine. Antud teemad tuleks lisada töötajate koolitussüsteemidesse. Korralda neid koolitusi regulaarselt! Koosta juhendmaterjalid, eriti uute töötajate koolitamiseks.

Suhtlemine klientide ja tarbijatega

  • Tööta välja strateegia - kuidas esitleda oma keskkonnasõbralikku tegevust klientidele. Kaasa antud protsessi keskkonna-, tööohutuse-, tootmise-, müügi-, arendusspetsialistid.
  • Koolita töötajaid, kes suhtlevad klientidega, et nad oleksid võimelised esitlema ning tunnustama klientide silmis ettevõtte keskkonnategevust.
  • Uuri turgu keskkonnasõbralike toodete nõudluse seisukohalt. Planeeri oma keskkonna muutused/otsused (nt kas rakendada EMAS/ISO 14001, taotleda ökomärgist, jne) vastavalt tarbijate nõudlusele.
  • Rakenda "avatud" lähenemist klientide teavitamiseks oma keskkonnategevusest, nt spetsiaalselt disainitud märgised oma toodetele.
    Suhtlemine teiste ettevõtetega
  • Tee koostööd teiste ettevõtetega ühiste keskkonnaalaste koolituste nõudmisel tarnijatelt.

Description: http://files.bef.ee/HBs/ee_printing/image/to_top.gif ÜLES

 

Krauklītis Ltd. (Läti)

Sissejuhatus

"Krauklītis" on Läti trükiettevõte, kes juba 15 aastat toodab paberkirjatarbeid (nt vormis, kontori- ja kooli pabermaterjalid, jne). Ettevõte valiti antud uuringusse, kuna ta soovib taotleda endale EL ökomärgist ("EL lill").  Ettevõttel on kogemusi vihikute tootmisel taaskasutatavast paberist. Vihiku kaas sisaldas informatsiooni tarbijale "roheline mõtlemine" (st et vihik on toodetud taaskasutatavast materjalist), et muuta tarbimist keskkonnasõbralike toodete kasuks. Hetkel ettevõttel puudub konkreetne keskkonnastrateegia, kuid plaanis on antud strateegia välja töötada kui hakatakse taotlema EL ökomärgist (EL lill). Ettevõte müüb oma vihikuid Eesti, Läti ja Leedu turule, kui ka Skandinaaviasse ja Saksamaale, seega on nende jaoks keskkonnakäitumine oluline müügiargument välisturule pääsemisel.

Ettevõtte profiil :

Nimi

Krauklītis

Käive

2 miljonit EUR (2005)

Asutamise aasta

1991

Töötajate arv

ca. 100

Põhilised tooted

Erinevad kontori- ja koolide materjalid - vihikud, kaustikud, blanketid

Põhilised turud

Läti, Eesti, Leedu, Skandinaavia, Saksamaa

Põhiline toormaterjal

Paber, kemikaalide (värvid, tindid, lahustid) 

Toormaterjali päritolu

Venemaa, Poola, Saksamaa, Rootsi, Soome (paber, kemikaalid), paber ka Lätist (Līgatne)

 

Suhtlemine tarneahelas

Põhilised osapooled tarneahela suhtlemises

Tarneahela suhtlemine algab kliendi tellimusest.

Tootearendus ning materjalide ostmine

Müügiosakond edastab tootmisosakonnale klientide nõudmised toote osas (nt paber, värvid, jne.). Tootmisosakond teeb koostööd ostuosakonnaga, tehnoloogi ja tööohutuse spetsialistiga toormaterjalide ning tarnijate valimisel. Ostuosakond ise ei tegele keskkonnasõbralike materjalide, tehnoloogiate ega ohutumate asenduste  valimisega.

Toodete turustamine

Müügiosakond vastutab klientide ja tarbijatega suhtlemise eest. Ettevõtte jaoks on tähtsaim sissetung Skandinaavia turule, klientide rahulolu ning vastavus keskkonnaaspektidele, nt Cl vaba paberi või taaskasutatava paberi, keskkonnasõbralike kemikaalide kasutamine.


Kokkuvõte suhtlemise suundadest ning tarneahela juhtimisest

Suhtlemine tarnijatega

  • Ettevõttel on pikaajaline usalduslik koostöö umbes 10 paberi ja kemikaali tarnijaga. Tarnijatega suhtleb põhiliselt ostuosakonna juht.
  • Enne tarnija valimist külastatakse teda ning jälgitakse toormaterjali hoidmise tingimusi. Umbes üks kord aastas külastab ettevõte oma tarnijaid, et vaadata nt kuidas paberit lõigatakse, kuidas paberit töödeldakse, jne.
  • Suhtlemine tarnijaga keskkonnateemadel algab alles siis kui klient seda nõuab, siis võtab ettevõte tarnijaga ühendust.
  • Ettevõte pole välja töötanud konkreetseid nõudeid tarnija keskkonnategevusele. Põhiline kriteerium on, kas tarnija suudab täita ettevõtte klientide nõudmisi.
  • Ettevõte ise ei korralda spetsiaalseid koolitusi keskkonnateemadel oma tarnijatele, ega ka vastupidi.
  • Tarijaid ei kaasata ka siis, kui ettevõte töötab välja uut toodet või soovib muuta tehnoloogiat. Kui klient nõuab konkreetse kvaliteediga värvi ning üks tarnija ei suuda seda pakkuda, pöördutakse teise tarnija poole.
  • Tarnijad saadavad vahel teavet oma uute toodete kohta, kuid mitte informatsiooni keskkonnaaspektidest.
  • Ostuosakonna töötajad pole saanud spetsiaalset koolitust keskkonnateemadel. Pole ka välja töötatud juhendeid uute töötajate koolitamiseks antud teemadel.

Suhtlemine klientide ja tarbijatega

  • Müügiosakond vastutab klientide ja tarbijatega suhtlemise eest. Ettevõttes on 2 müügiesindajat välisklientidele ning 2 müügiesindajat kohalikele klientidele.
  • Klientidega suheldes, kui on võimalik mõjutada kliendi valikut, pakutakse esimesena paberit kohaliku tootja Ligatne poolt (kohalik toode - vähem transpordikulusid). Ettevõttel on kogemus keskkonnasõbralike toodete tootmisel - 2005. aastal tehti koostööd "Zaļā josta" ettevõttega ("Roheline vöö" - Läti jäätmekäitlus ettevõte), tootes neile märkmevihikuid ümbertöödeldud paberist. Märkmevihiku kaas sisaldas informatsiooni tarbijatele edendades ‘rohelist mõtlemist' ning muutes tarbimisharjumusi keskkonnasõbralikumaks.
  • Kuid siiski ei nõuta hetkel taolisi keskkonnasõbralikke tooteid klientide poolt, sest arvatakse et antud toodete hind on kõrge ning paber ei näe ilus välja.
  • Keskkonnalased otsused ettevõttes tehakse vastavalt kliendi soovidele. Toodetud märkmevihikud taaskasutatavast või Cl vabast paberist olid kliendi tellimused. Sellisel juhul antakse ka sertifikaat, et toode vastab neile keskkonnatingimustele.
    Suhtlemine teiste ettevõtetega
  • Ettevõte suhtleb teiste trükiettevõtetega väga harva. Tavaliselt siis kui nad ise ei suuda kliendi nõudmisi täita, võetakse ühendust teise trükiettevõttega abi palumiseks.
  • Kuigi ettevõte ei kulu trükiettevõtete liitu, on nad siiski huvitatud koostööst ja teabe vahetamisest, nt osaleda ühistel koolitustel, külastada teisi ettevõtteid, jne. Ettevõte ise on avatud muutustele.

Soovitused tegevuse parendamiseks

Üldine

  • Määratle kirjalikult spetsiifilised kvalitatiivsed ja kvantitatiivsed keskkonna eesmärgid väljunditele, sisenditele ja protsessidele.
  • Rakenda keskkonnastrateegiad oma olemasolevasse tarneahela juhtimise tegevustesse, hangetesse ja müügiprotsessi.
  • Pea meeles: Tarneahel algab toormaterjali päritolust ning lõpeb kui toode on kasutuselt kõrvaldatud või ümber töödeldud (jäätmena).

Tarnija valik

  • Tööta välja selge kriteerium tarnijate valikuks:
  • Moodusta töögrupp antud kriteeriumi pidevaks arendamiseks ja uuendamiseks (1-2 korda aastas).
  • Dokumenteeri antud kriteerium.
  • Tööta välja kriteerium materjali valikuks:
  • Määratle materjali valiku keskkonnakriteerium (nt energia kulu vähendamine kogu elutsükli jooksul, vähem jäätmeid, saasteainete eraldumise vähendamine, jne).
  • Dokumenteeri see.
  • Koolita tarnijatega suhtlevaid töötajaid antud kriteeriumi kastutamiseks. Tööta välja mõned juhendid kriteeriumi kasutamiseks ning uute töötajate koolitamiseks.

Töö ja suhtlemine tarnijatega

  • Praktiseeri selget, pidevat ja vahetut suhtlemist tarnijatega keskkonnaküsimustes ja ootustes. Küsi neil lisateenuseid, mitte ainult müüki!
  • Paku neile koolitusi keskkonnateemadel (kasud: võimalus kulude säästmiseks, parendatud riskijuhtimine ja parem kvaliteedi ja brändi imago) või
  • Küsi neilt koolitusi keskkonnaküsimustes.
  • Anna neile tagasisidet nende toodete kohta.
  • Kui plaanite muuta tehnoloogiat, palu neil antud protsessis osaleda/kaasa neid tootearendusse; varane tarnijate kaasamine otsustusprotsessi on kriitiline faktor keskkonna seisukohast.
  • Nõua neilt jäätmete tagasi kogumist, puhastamist ja töötlemist.
  • Nõua ajakohast informatsiooni keskkonnasõbralike materjalide ja tehnoloogiate kohta.

Ostuosakonna töö

  • Lisa ostuosakonna tööprotseduuridesse vastutus keskkonnasõbralike materjalide, tehnoloogiate ja vähem ohtlike asenduste otsimise eest.
  • Ostuosakonna töötajad peavad olema kursis ning oskama kasutada põhilisi keskkonnavahendeid, nagu elutsükli juhtimine, tarnijate keskkonnaauditeerimine, asenduste hindamine, keskkonnasõbralik pakendamine, keskkonnategevuse juhtimine. Ostuosakond peaks ka jälgima uute keskkonnasõbralike pakendamisvõimaluste loomist. Antud teemad tuleks lisada töötajate koolitussüsteemidesse. Korralda neid koolitusi regulaarselt! Koosta juhendmaterjalid, eriti uute töötajate koolitamiseks.

Suhtlemine klientide ja tarbijatega

  • Tööta välja strateegia, kuidas esitleda oma keskkonnasõbralikku tegevust klientidele. Kaasa antud protsessi keskkonna-, tööohutuse-, tootmise-, müügi-, arendusspetsialistid.
  • Koolita töötajaid, kes suhtlevad klientidega, et and oleksid võimelised esitlema ning tunnustama klientide silmis ettevõtte keskkonnategevust.
  • Osale ise klientide ja üldsuse keskkonnateadlikkuse tõstmisel (artiklid, tegevused, koolitused, jne).
  • Rakenda "avatud" lähenemist oma klientide teavitamiseks oma keskkonnategevusest, nt spetsiaalselt disainitud märgised oma toodetel.

Suhtlemine teiste ettevõtetega

  • Algata või võta osa ettevõtete grupi tegevustest ühiste majandus- ja keskkonnaprobleemide lahendamisel.
  • Tee koostööd teiste ettevõtetega ühiste keskkonnaalaste koolituste nõudmisel tarnijatelt.

 

Description: http://files.bef.ee/HBs/ee_printing/image/to_top.gif ÜLES

"Lietuvos ryto spaustuve" (Leedu)

Sissejuhatus

"Lietuvos ryto spaustuve" on Leedu trükiettevõte, kes toodab Leedu päevalehte "Lietuvos rytas". Ettevõtte toodab põhiliselt ajalehti ja ajakirju ning reklaammaterjale. Ettevõte valiti antud uuringusse, sest nad ei olnud eelnevalt kursis tarneahela juhtimise põhimõtetega, kuid olid huvitatud antud aspektide lisamisega oma keskkonnajuhtimisse. Keskkonnaalased muutused ettevõttes põhinevad suurel määral tööliste ohutus- ja tervishoiu küsimustel, kulude vähendamisel ning tootmise kvaliteedil, kuid ka innovaatilisusel. Kliendid mängivad väga suurt rolli trükimaterjalide valmimisel ning väga tihti pole need just keskkonnasõbralikud lahendused.

Ettevõtte profiil

Nimi

UAB "Lietuvos ryto spaustuve"

Käive

3 miljonit EUR (2005)

Asutamise aasta

2001

Töötajate arv

350 (10 administratsioon, 340 tootmine)

Põhilised tooted

Ajalehed, ajakirjad, reklaammaterjalid

Põhilised turud

Leedu, Venemaa, Ukraina, Põhjamaad, Saksamaa

Põhiline toormaterjal

Paber, tint, värv

Toormaterjali päritolu

Soome, Rootsi (paber), Saksamaa, Holland, Belgia (kemikaalid)

Suhtlemine tarneahelas

Põhilised osapooled tarneahela suhtlemises

"Lietuvos ryto spaustuve" toodab tuntud ettevõtete klientidele, kes ei ole tavaliselt nõus tintide muutmisega protsessi ajal, kuna see võib rikkuda toote trükitoote kvaliteeti (ei aktsepteerita isegi väikeseid muutusi värvi varjundis). Teistest materjalidest (nt lahustid, lakid) pole kliendid tavaliselt huvitatud ning nad ei küsi nende omadusi.

Tootearendus ning materjalide ostmine

Klient kontakteerub ettevõttega ning tal on oma visioon ja soovid toote, paberi ning värvi osas (mõnikord ka keskkonnaalane kriteerium). Müügiosakond ning tootmisosakond teevad koostööd lõpptoote valmimisel. Tavaliselt ei ole kliendi soovid seotud tehnoloogia ega tindi muutmisega.  Toodete turustamineMüügiosakond vastutab klientidega suhtlemise eest. Nende jaoks on kõige olulisem klientide soovid; enda keskkonnaspekte ei rõhutata kui klient ise ei küsi.

Kokkuvõte suhtlemise suundadest ning tarneahela juhtimisest

Suhtlemine tarnijatega

  • Põhiline kriteerium tarnija valimisel on materjali kvaliteet ning LOÜ (lenduvate orgaaniliste ühendite) sisaldus, tarneaeg ja hind. Tavaliselt on koostöö tarnijatega stabiilne. Mõnes aspektis arvestatakse materjali valikul ka keskkonnakriteeriumitega:
  • kemikaalid: saasteainete eraldumine (LOÜ sisaldus), tervise aspektid (vähem ohtlike aineid) - töölistel palutakse hinnata uusi kemikaale ning nende tagasisidet arvestatakse uute toodete valimisel.
  • Materjalide keskkonnakriteeriumid on määratud juhtkonna (tegevjuht ning tehnikadirektor) poolt, kuid need pole dokumenteeritud.
  • Kuna kohalikud kliendid ei nõua toodete keskkonnasõbralikkust, ei vali ettevõte oma initsiatiivist keskkonnasõbralikke materjale.
  • Tarnijad pakuvad informatsiooni uute keskkonnasõbralike materjalide kohta läbi uute materjalide tutvustamise.
  • Juhtkonna töötajad suhtlevad tarnijatega võttes arvesse ka keskkonnaaspekte (LOÜ ja jäätmed). Juhtkond ei tee antud valdkonnas otseselt koostööd tootmisega, ainult sellisel juhul kui neilt küsitakse, nt vähem jäätmeid tekitavate materjalide ost.
    Suhtlemine klientide ja tarbijatega
  • Müügiosakond suhtleb klientidega. Nende jaoks on kõige olulisem klientide rahulolu ning soovid; ettevõtte enda keskkonnaaspekte ei tutvustata.
  • Müügiosakonna töötajad on teadlikud keskkonnaaspektidest, kuid nad sõltuvad siiski kliendi nõuetest.
    Suhtlemine teiste ettevõtetega
  • Trükikoda "Lietuvos ryto spaustuve" suhtleb teiste Leedu ettevõtetega keskkonnateemadel: nt õhusaaste (LOÜ heide), keskkonnaaruandluse nõuded. Ettevõte ise initsieerib koostööd ohtlike jäätmete juhtimise teemadel, nt lahustite, puhastusainete ja ilmutite regenereerimine.


Soovitused tarneahela parendamiseks

Üldine

  • Arvesta tarneahela juhtimise aspekte oma tarnijate ja klientidega suhtlemisel. Tooda ettevõtet tutvustavad materjalid keskkonnasõbralikul paberil looduslike tintidega. See aitab klientidele näidata, et ökoloogilise toote kvaliteet pole halvem.

    Töö ja suhtlemine tarnijatega
  • Tööta välja selge kriteerium tarnijate ja materjali valikuks.
  • Määratle materjali valiku keskkonnakriteerium (nt väike LOÜ koostis, minimaalne risk inimese tervisele või puuduv risk, looduslike materjalide kasutamine, jne). -
  • Määratle oma tarnijate keskkonnategevuse eesmärkide meetmed (nt kõigil peab olema ISO 14001/EMAS sertifikaat aastaks 2010).
  • Tööta välja strateegiline visioon keskkonnasõbralikele tehnoloogiatele ja materjalidele üleminemiseks.
  • Dokumenteeri kriteeriumid.
  • Koolita tarnijatega suhtlevaid töötajaid antud kriteeriumi kastutamiseks. Tööta välja mõned juhendid uutele töötajatele keskkonnasõbraliku valiku ja kriteeriumi kasutamisel. Uuenda juhendeid iga kahe aasta tagant.

    Suhtlemine klientidega
  • Tööta välja strateegia kuidas esitleda oma keskkonnasõbralikku tegevust klientidele. Kaasa antud protsessi erinevate erialade spetsialistid ning töötajad.
  • Uuri turgu keskkonnasõbralike toodete nõudluse seisukohalt. Osale ise oma klientide keskkonnateadlikkuse tõstmisel (artiklid, tegevused, koolitused, jne).

Description: http://files.bef.ee/HBs/ee_printing/image/to_top.gif ÜLES

 

 

Mööblitööstuse pilootuuring

 

AS Standard (Eesti)

Sissejuhatus

"Standard" on Eesti mööbliettevõte, mis toodab pehmet- ja kontorimööblit jaemüügiks ning hotelli mööblit vastavalt spetsiaaltellimusele. Ettevõte valiti antud uuringusse, kuna nad olid eelnevalt kursis tarneahela juhtimise aspektidega, kuid soovisid veelgi parendada oma tarneahela juhtimist ettevõttes.

Ettevõttes on välja töötatud integreeritud kvaliteedi- ja keskkonnastrateegiad, ka kvaliteedi ja keskkonna eesmärgid, mida rakendatakse arvestades seadusaktide nõudeid ja tähtsaid keskkonnaaspekte. Keskkonnaalased muutused ettevõttes põhinevad kulude vähendamisel, spetsiaaltoodete puhul ka klientide rahulolul. 

Ettevõtte profiil:

Name

AS Standard

Käive

10 miljonit EUR (2004)

Asutamise aasta

1944

Töötajate arv

202 (72 administratsioon, 130 tootmine)

Põhilised tooted

Kontori- ja pehme mööbel (standardtooted), hotelli mööbel (spetsiaalsed tellimused)

Põhilised turud

Balti riigid, Rootsi, Soome, Saksamaa, Venemaa

Põhiline toormaterjal

Plaatmaterjal (MDF plaat, melamiinplaat, vineer), viimistlusmaterjalid (lakk, värv, liim, lahusti), riie (pehmendusmaterjal, tekstiil)

Toormaterjali päritolu

Eesti, Saksamaa, Soome

Suhtlemine tarneahelas

Põhilised osapooled tarneahela suhtluses

Kuna "Standard" toodab standardtooteid jaemüüki kui ka spetsiaaltellimusi, on ka tarneahela juhtimisse kaasatud osapooled erinevad. Allpool on kirjeldatud mõlemad versioonid. 

Tootearendus ning materjalide ostmine

Tavatooted
Pärast ideed arendada uus toode, toimub koosolek arendusosakonna ja müügiosakonna vahel. Lepitakse kokku tööprotsess ja osakondade ülesanded ning hiljem tegeleb iga osakond toote arendamisega omaette. Toote lõppmaterjali valib arendusosakond (arvestades ka keskkonnakriteeriumeid), kuid sealjuures arvestatakse müügiosakonna nõuandeid, kuna nemad teavad kõige paremini klientide soove. Pärast materjali valikut määratleb tootmisosakond plaatide tehnilise kriteeriumi ning peatehnoloog määratleb viimistlusmaterjali spetsifikatsiooni. Antud kriteerium edastatakse lõpuks ostuosakonnale, kes valib välja tarnija ning ostutingimused (tavaliselt on kõige olulisem valiku kriteerium hind).

Spetsiaaltooted
Klient võtab ühendust ettevõttega ning tal on oma visioon tootest (mõnikord määratud ka keskkonnakriteerium). Arendus- ja tootmisosakond määravad plaatide spetsifikatsiooni, keemik määrab viimistlusmaterjalide (kemikaalide) spetsifikatsiooni. Antud teave edastatakse ostuosakonda, kes otsustab tarnija ja tarnetingimuste üle (võttes arvesse hinda ja kliendi nõudeid keskkonnaaspektidele).


Toodete turustamine
Müügiosakond vastutab klientide ja tarbijatega suhtlemise eest. Nende jaoks on kõige olulisem klientide nõudmised; ettevõtte enda keskkonnaaspekte ei täpsustata.


Kokkuvõte suhtlemise suundadest ning tarneahela juhtimisest

Suhtlemine tarnijatega

  • Põhiline kriteerium tarnija valikul on hind, tarneaeg ja turvalisus. Tavaliselt on koostöö tarnijatega stabiilne. Tarnijate enda keskkonnalaseid tegevusi ei küsita, kuid siiski arvestatakse materjalide keskkonnasõbalikkust:
  • kemikaalid: saasteainete heited (LOÜ kontsentratsioon), terviseaspektid (vähem ohtlikke aineid).
  • plaatmaterjal: vähem jäätmeid.
  • Keskkonnaalase kriteeriumi määrab tavaliselt arendusosakond, kuid see pole dokumenteeritud. Kohalikud kliendid ei ole valmis maksma keskkonnasõbralike toodete eest - seega ei vali ettevõte ka oma initsiatiivist keskkonnasõbralikke materjale.
  • Tarnijad ei paku koolitusi ega informatsiooni keskkonnasõbralike lahenduste kohta, kohalikud tarnijad pole ise ka tavaliselt teadlikud keskkonnaspektidest, nad keskenduvad peamiselt hinna küsimustele. Mõned välistarnijad pakuvad koolitusi keskkonnateemadel, põhiliselt keemikutele.
  • Tarnijatega suhtleb ostuosakond. Ostuosakond pole kaasatud ettevõtte keskkonnastrateegiate rakendamisse. Nende tööülesanded ei hõlma keskkonnasõbralike materjalide, tehnoloogiate ega vähem ohtlike asenduste valimist. Nad ei tee koostööd tootmisega, ainult juhul kui neilt küsitakse.
  • Ostuosakond teeb põhiliselt koostööd arendus- ja tootmisosakonnaga. Ostuosakond ei ole koolitatud keskkonnaküsimustes, ei ole koostatud spetsiaalseid juhendeid, ega koolitata uusi töötajaid.
    Suhtlemine klientide ja tarbijatega
  • Müügiosakond suhtleb klientidega. Nende jaoks on kõige tähtsam kliendi rahulolu; ettevõte enda keskkonnaaspekte ei rõhutata kui klient ei küsi. Tavaliselt küsivad ettevõtte keskkonnalaste tegevuste kohta teavet suured rahvusvahelised ettevõtted, kes tellivaid spetsiaalset mööblit (nt hotelli jaoks).
  • Müügiosakond pole saanud spetsiaalset koolitust keskkonnaaspektidest, nende töö põhineb klientide rahulolule.
  • Keskkonnasõbralikkus pole müügiargument Eesti turul. Kuna tarbijad ei nõua keskkonnasõbralikke tooteid, ei keskendu ettevõte ise ka keskkonnasõbralike materjalide rõhutamisele müügiprotsessis. Kuid "Standard" ütleb, et kui nad saaksid tulu tarbijate teadlikkusest, koolitaksid nad ise üldsust.
    Suhtlemine teiste ettevõtetega
  • Ettevõte suhtleb mõnikord teiste ettevõtetega keskkonnateemadel, nt õhusaaste (LOÜ heide), keskkonnaruandlus. Suhtlemine käib põhiliselt läbi isiklike kontaktide ja Keskkonnajuhtimise Assotsiatsiooni.

Soovitused tegevuse parendamiseks

Üldine

  • Rakenda keskkonnastrateegiad oma olemasolevasse tarneahela juhtimise tegevustesse, hangetesse ja müügiprotsessi. Pea meeles: Tarneahel algab toormaterjali päritolust ning lõpeb kui toode on kasutuselt kõrvaldatud või ümber töödeldud (jäätmena).


Töö ja suhtlemine tarnijatega

  • Tööta välja selge kriteerium tarnijate ja materjali valikuks.
  • Määratle materjali valiku keskkonnakriteerium (nt energia kulu vähendamine kogu elutsükli jooksul, vähem jäätmeid, saasteainete
    eraldumise vähendamine, jne).
  • Määratle oma tarnijate keskkonnategevuse eesmärkide meetmed (nt kõigil peab olema ISO 14001/EMAS sertifikaat aastaks 2010).
  • Moodusta töögrupp antud kriteeriumi pidevaks arendamiseks ja uuendamiseks (1-2 korda aastas).Kaasa keskkonna-, tööohutuse-, tootmise-, müügi- ja arendusspetsialistid.
  • Dokumenteeri antud kriteerium.
  • Koolita tarnijatega suhtlevaid töötajaid antud kriteeriumi kastutamiseks. Tööta välja mõned juhendid kriteeriumi kasutamiseks ning uute töötajate koolitamiseks.
  • Praktiseeri selget, pidevat ja vahetut suhtlemist tarnijatega keskkonnaküsimustes ja ootustes. Küsi neil lisateenuseid, mitte ainult müüki!
  • Informeeri neid oma ootustest keskkonnategevuste osas.
  • Küsi neilt koolitusi keskkonnaküsimustes.
  • Anna neile tagasisidet nende toodete kohta.
  • Nõua ajakohast informatsiooni keskkonnasõbralike materjalide ja tehnoloogiate kohta.
  • Külasta neid, et näha nende keskkonnaalast tegevust.
  • Nõua neilt jäätmete tagasi kogumist, puhastamist ja töötlemist.


Ostuosakonna töö

  • Kaasa ostuosakond ettevõtte keskkonnastrateegiate väljatöötamisse. Lisa ostuosakonna tööprotseduuridesse vastutus keskkonnasõbralike materjalide, tehnoloogiate ja vähem ohtlike asenduste otsimise eest.
  • Kindlusta, et ostuosakond teeb koostööd tehnikaosakonnaga, et tagada ostetavate materjalide taaskasutatavus / ümbertöödeldavus, vastavus ressursside kasutamise või jäätmete vähendamise eesmärkidele, jne.
  • Ostuosakonna töötajad peavad olema kursis ning oskama kasutada põhilisi keskkonnavahendeid, nagu elutsükli juhtimine, tarnijate keskkonnaauditeerimine, asenduste hindamine, keskkonnasõbralik pakendamine, keskkonnategevuse juhtimine. Antud teemad tuleks lisada töötajate koolitussüsteemidesse. Korralda neid koolitusi regulaarselt! Koosta juhendmaterjalid, eriti uute töötajate koolitamiseks.

Suhtlemine klientide ja tarbijatega

  • Tööta välja strateegia, kuidas esitleda oma keskkonnasõbralikku tegevust klientidele. Kaasa antud protsessi keskkonna-, tööohutuse-, tootmise-, müügi-, arendusspetsialistid.
  • Uuri turgu keskkonnasõbralike toodete nõudluse seisukohalt. Osale ise klientide ja üldsuse keskkonnateadlikkuse tõstmisel (artiklid, tegevused, koolitused, jne).
  • Rakenda "avatud" lähenemist oma klientide ja lõpptarbijate teavitamiseks oma keskkonnategevusest, nt spetsiaalselt disainitud märgised oma toodetele ja pakendamine.


Description: http://files.bef.ee/HBs/ee_printing/image/to_top.gif ÜLES

 

Troja Ltd. (Läti)

Sissejuhatus Introduction

"Troja" on Läti mööbliettevõte, mis toodab tooteid kase vineerist, samuti puitmänguasju, eriti kiikhobuseid. Ettevõte valiti antud uuringusse, kuna nad suhtuvad väga tõsiselt keskkonnasõbralike toodete toomisesse - järgivad ISO 9001 nõudeid, kasutavad ainult FSC (Forest Stewardship Council) poolt sertifitseeritud toormaterjali.

Ettevõte kuulub Läti Mööblitootjate Liitu, kus liikmed vahetavad teavet ning kogemusi  uusimate tehnoloogiate ja materjalide ning seadusaktide muutuste kohta. "Troja" uuendab pidevalt tehnoloogiaid keskkonna ja tööliste tervise aspektide vaatenurgast. Neil on välja töötatud kriteerium, kuidas valida ja hinnata tarnijaid. Nad külastavad oma tarnijaid regulaarselt (nii uusi tarnijaid kui ka pikaajalisi koostööpartnereid), et kontrollida nt toormaterjali hoidmise tingimusi, töötajate töötingimusi, jne. 

Ettevõtte profiil :

Nimi

Troja

Käive

3.5 miljonit EUR (2005)

Asutamise aasta

1992

Töötajate arv

100

Põhilised tooted

Puumänguasjad (eriti, kiikhobused), koolilauad- ja toolid, mööblidetailid ja teised tooted vineerist

Põhilised turud

Kõik EL liikmed, põhiliselt Saksamaa, Inglismaa, Itaalia, Hispaania, ning ka Jaapan

Põhiline toormaterjal

Plaatmaterjal (vineer), viimistlusmaterjalid (lakk, värv, liim, lahusti)

Toormaterjali päritolu

Läti



Suhtlemine tarneahelas

Põhilised osapooled tarneahela suhtlemises

Kuna "Troja" kuulub Läti Mööblitootjate Liitu, siis põhiline suhtlemine tarne ja toodete osas käib läbi liidu. Siiski toimub ka otsest suhtlemist tarnijatega.

Tootearendus ning materjalide ostmine

Ostuspetsialistid (12-13 agenti) viivad tsentraliseeritud viisil läbi ostuprotsessi ning pakuvad ka tarne teenust ka "Trojale".
Antud protsess on väga tulus, sest:

  • parem tarne hind (jaemüük);
  • saab tellida täpset vajaminevat materjali kogust (pole vaja omada suurt ladu oma ettevõtte territooriumil).


Ettevõttes teevad ostuagentidega koostööd tootmis- ja ostuosakond, et tagada materjali taaskasutamis- või taastöötlemiskõlblikkus, või vähendada materjalist tulevaid jäätmevoogusid.

Toodete turustamine

Ettevõte ise ei suhtle klientide ja tarbijatega. Selleks on tellitud müügiteenus mööbliettevõtete liidu poolt, kes leiab liikmetele kliendid: mööbliettevõte saab tellimuse, vaatab läbi tingimused ning võtab tellimuse vastu või lükkab tagasi.

 

Kokkuvõte suhtlemise suundadest ning tarneahela juhtimisest

Suhtlemine tarnijatega

  • Ettevõttel on palju püsivaid tarnijaid - nt 20 kemikaalide tarnijat. Püsivate tarnijate omamine on ettevõttele kasulik, kuna juhul kui tarnijat peab vahetama, siis tuleb teha uued testid materjali nõuetele vastavuse tõestamiseks ning ohtlike kemikaalide (keelatud ainete) sisalduse tuvastamiseks.
  • Tootmis- ja ostuosakond on välja töötanud 10 kriteeriumit (dokumenteeritud) tarnijate valmimiseks ning hindamiseks:
  • FSC sertifikaati omavad puitmaterjalid, hind, kaugus, tarneakindlus, kvaliteet, tarne kiirus, kahjustatud toodete %, ISO standardid. Kemikaalide valdkonnas - kemikaali stabiilsus, ohutuskaart.
  • Kuus korra külastavad tootmis- ja ostuosakonnajuht iga tarnijat. Visiite tehakse, et välja selgitada, kas tarnijatel on pakkuda uusi tooteid või tehnoloogiaid. Mõned tarnijad pakuvad ka uusimat teavet keskkonnasõbralike materjalide ja tehnoloogiate kohta.
  • Külaskäike viiakse läbi ka uue tarnija valimisel. Tähelepanu pööratakse, nt toormaterjali säilitamise tingimustele, töökohtade tingimustele, jne.
  • Tarnijad ei ole kaasatud baastoote arendusprotsessi. Kui tuleb konkreetne tellimus, siis otsitakse vastavat tarnijat, tingimused räägitakse eraldi läbi.
  • Ostuosakonna tööprotseduurid hõlmavad kekskonnasõbralike materjalide, tehnoloogiate ning vähem ohtlike asenduste valimist ning otsimist. Antud ülesannet võetakse tõsiselt. Samuti on ostuosakonna töötajad koolitatud keskkonnateemadel, nt keskkonnaseaduste nõuded, asenduste hindamine, keskkonnakäitumise juhtimine, jne.

Suhtlemine klientide ja tarbijatega

  • Ettevõte ise ei suhtle tarbijate ja klientidega. Suhtlemine toimub läbi liidu.
  • Lätis ei nõua tarbijaid keskkonnasõbralikke tooteid vastupidiselt nt Jaapanile (ISO sertifikaati nõutakse kõigile mänguasjadele) ja teistele kõrgete standarditega riikidele.
  • Ettevõtte spetsialistid on hästi koolitatud keskkonnasõbralike toodete teemadel, seega on olnud juhuseid kui klientide tellimus lükatakse tagasi, kuna see on keskkonnavaenulik, nt liiga suur tolueeni sisaldus kliendi poolt nõutud viimistlusvärvis.

Suhtlemine teiste ettevõtetega

  • Korra nädalas saab ettevõte kokku teiste mööbliettevõtjatega - liidu liikmetega. Liit korraldab seminare ja kohtumisi, kus antakse teavet uusimate tehnoloogiate, seadmete kohta.
  • Igal liikmesettevõttel on oma keskkonnajuht, kes jälgib seadusaktide muutusi ning nõudeid. Kui mingi uus informatsioon tuleb esile, siis saadetakse see teave kõikidele liikmesettevõtetele.

 

Soovitused tegevuse parendamiseks

Üldine

  • Koolita töötajaid, kes suhtlevad klientidega, et nad oleksid võimelised esitlema ning tunnustama klientide silmis ettevõtte keskkonnategevust. Tööta välja juhendid töötajate koolitamiseks.

Suhtlemine tarnijatega

  • Praktiseeri selget, pidevat ja vahetut suhtlemist tarnijatega keskkonnaküsimustes ja ootustes. Küsi neil lisateenuseid, mitte ainult müüki!
  • Paku neile koolitusi keskkonnateemadel (kasud: võimalus kulude säästmiseks, parendatud riskijuhtimine ja parem kvaliteedi ja brändi imago) või
  • Küsi neilt koolitusi keskkonnaküsimustes.
  • Anna neile tagasisidet nende toodete kohta.
  • Nõua ajakohast informatsiooni keskkonnasõbralike materjalide ja tehnoloogiate kohta.

Ostuosakonna töö

  • Koosta juhendid ettevõtte siseseks koolituseks keskkonnateemadel ning uute töötajate koolitamiseks.

Suhtlemine klientide ja tarbijatega

  • Osale ise klientide ja üldsuse keskkonnateadlikkuse tõstmisel (artiklid, tegevused, koolitused, jne).
  • Rakenda "avatud" lähenemist oma klientide teavitamiseks oma keskkonnategevusest, nt spetsiaalselt disainitud märgised oma toodetele.

Description: http://files.bef.ee/HBs/ee_printing/image/to_top.gif ÜLES

 

Metallitööstuse pilootuuringud


Panevezio Aurida (Leedu)

Sissejuhatus

"Panevezio Aurida" on Leedu metalliettevõte, kes toodab peamiselt Venemaa turu jaoks õhkkompressoreid veoautodele. Ettevõte valiti antud uuringusse, sest nad olid eelnevalt kursis tarneahela juhtimise põhimõtetega, kuid soovisid antud juhtimissüsteemi parendada oma ettevõttes.

Keskkonnaalased muutused ettevõttes põhinevad tööliste tervishoiu küsimustel, keskkonna maksudel, kulude vähendamisel ning tootmise kvaliteedil.

Ettevõtte profiil :

Nimi

UAB "Panevezio Aurida"

Käive

18 miljonit EUR (2005)

Asutamise aasta

1993

Töötajate arv

242

Põhilised tooted

Õhkkompressorid veoautodele

Põhilised turud

Venemaa

Põhiline toormaterjal

Venemaa

Toormaterjali päritolu

Leedu, saksamaa (kemikaalid)

 

Suhtlemine tarneahelas

Põhilised osapooled tarneahela suhtlemises

Kuna "Panevezio Aurida" toodab tooteid vähestele ettevõtetele, on kõik kliendid neile tuttavad. Seega pole kliendid olnud siiani huvitatud tehnoloogilistest protsessidest, kuna see pole otseselt seotud lõpptoote kvaliteediga.

Tootearendus ning materjalide ostmine

Klientidel ja ettevõttel on omavahel sõlmitud pikaajalised lepingud. Seega ei muudeta tootmise ajal toote disaini ega tehnoloogiaid. Kui on ette näha muutusi, siis on need tavaliselt seotud veoautode disaini ja tehnika muutustega, ning need muutused lepitakse kokku pikka aega varem.

 

Kokkuvõte suhtlemise suundadest ning tarneahela juhtimisest

Suhtlemine tarnijatega

  • Põhilised tarnija valimise kriteeriumid on materjali kvaliteet, ohtlikkus, LOÜde sisaldus, tarneaeg ning hind. Tavaliselt on koostöö tarnijatega stabiilne. Arvestatakse ka keskkonna kriteeriumeid:
  • kemikaalid: saasteainete eraldumine (LOÜ sisaldus), ohtlike jäätmete aspektid. Kuna ohtlike jäätmete majandamine on väga kulukas, teevad keskkonnajuht ning tarneahela juht koostööd, et leida vähem ohtlikke või mitte ohtlikke kemikaale või tehnoloogiaid.
  • Keskkonna kriteeriumid on määratud keskkonnajuhi poolt, kes tutvustab antud teavet ka tootmis- ning tehnikadirektorile. Tavaliselt võetakse antud kriteeriumit arvesse materjali valimisel. Kuid antud kriteerium pole dokumenteeritud.
  • Tarnijad ise ei paku informatsiooni uute keskkonnasõbralike materjalide ega tehnoloogiate kohta.
  • Tarnijatega suhtlevad tarneahela osakonna spetsialistid. Uute kemikaalide ostmise otsus tehakse koos keskkonnajuhiga; keskkonnajuht annab nõuandeid ka uute tehnikate ning protsesside rakendamisel ettevõttes.

Suhtlemine klientide ja tarbijatega

  • Klientidega suhtleb müügiosakond. Nende jaoks on kõige olulisem klientide rahulolu ning soovid; ettevõtte enda keskkonnaaspekte ei tutvustata.
  • Müügiosakonna töötajad on teadlikud keskkonnaaspektidest, kuid nad sõltuvad siiski kliendi nõuetest

    Suhtlemine teiste ettevõtetega
  • "Panevezio Aurida" suhtleb teiste metalliettevõtetega nagu "Snaige" (põhiline külmkappide tootja Leedus), "Vienybe"
  • tehnoloogilistes küsimustes, kuna antud ettevõtetel on sarnane alumiiniumpuhastus seadmestik;
  • keskkonna küsimustes, nt õhusaaste (LOÜde heide), keskkonnaaruandlus.


Soovitused tegevuse parendamiseks


Üldine

  • Arvesta tarneahela juhtimise aspekte oma tarnijatega suhtlemisel. Uute toodete müümisel tutvusta keskkonnaspekte klientidele nende teadlikkuse tõstmiseks.

Töö ja suhtlemine tarnijatega

  • Tööta välja selge kriteerium tarnijate ja materjali valikuks.
  • Määratle materjali valiku keskkonnakriteerium (nt väike LOÜ sisaldus, vähem ohtlik, looduslike materjalide kasutamine, jne).
  • Määratle oma tarnijate keskkonnategevuse eesmärkide meetmed (nt kõigil peab olema ISO 14001/EMAS sertifikaat aastaks 2010).
  • Tööta välja strateegiline visioon keskkonnasõbralikele tehnoloogiatele ja materjalidele üleminemiseks. Koolita tarnijatega suhtlevaid töötajaid antud kriteeriumi kastutamiseks.
  • Tööta välja mõned juhendid uutele töötajatele keskkonnasõbraliku valiku ja kriteeriumi kasutamiseks. Uuenda juhendeid iga kahe aasta tagant.

    Suhtlemine klientidega
  • Uuri turgu keskkonnasõbralike toodete nõudluse seisukohalt. Osale ise oma klientide keskkonnateadlikkuse tõstmisel (artiklid, tegevused, koolitused, jne).

 

 

Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License